Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Patrik!

    Samhällsvetenskapsprogrammet tillhör de högskoleförberedande. Man läser mer matte än på de yrkesprogrammen, man läser också mer svenska & engelska + det är nästan 100% teoretiska studier (till skilljan från yrkesprogrammen där man har ganska mycket praktiska studier, bland annat ingår det praktik med 15 veckor, minst, i alla de yrkesprogrammen men ofta ingår det mer praktik och man även kan läsa som Lärling och då läser man alla de yrkeskurserna på en arbetsplats).

    Om man, däremot jämför med andra högskoleförberedande program och framförallt med Naturvetenskapsprogrammet och med Teknik, då läser man mindre matte och man läser inte fysik och kemi, som man gör på NA och på Teknik. På så sätt kan man säga att SA är mindre "svårt" (jämfört med NA och Teknik).

    SA läser man 2 kurser i Moderna språk som obligatoriska, så om man vill slippa läsa moderna språk - bör man välja yrkesprogram eller Estetiska programmet eller Teknik, där man ej behöver läsa moderna språk om man inte vill.

    Så - frågan är om du vill "undvika läsa" mycket matte eller moderna språk? eller om du, tvärtom vill läsa mycket matte och moderna språk? eller om du vill undvika läsa andra kurser och vill läsa mer av "någonting annat" - det är snarare så man får tänka: mer specifikt - vad det är just du vill läsa mer eller mindre av? :)

    Bästa hälsningar & lycka till med ditt gymnasieval!

    Tips: logga in på MinGymnasieguide och du får mycket hjälp med ditt gymnasieval.

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare