Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kika gärna på yrkespresentationerna:
    Affärsjurist
    Företagsjurist
    Konsult
    HR-specialist
    HR-partner
    HR-assistent
    HR-administratör
    men även på fler yrkespresentationer som t.ex Rekryterare och "Head-hunter".
    Något jobbgaranti inom de områden på arbetsmarknaden, som intresserar dig, finns inte (i alla fall inte i Sverige). Min personliga bedömning är att det borde bli något enklare att få jobb inom Affärsjuridik, jämfört med jobbet inom HR; detta för att yrken inom HR är i Sverige numera mycket populära och många utbildar sig inom det område och "slåss" om jobben (konkurrerar om anställningar men även om enskilda konsult-uppdrag). Med det sagt, så kan jag inte garantera att någon får jobb inom område affärsjuridik heller. Finns det inte jobb-garanti, då finns det alltid risk att inte kunna få jobb och antingen gå arbetslös under lång tid eller "tvingas" börja jobba inom någon annan bransch/arbetsmarknadsområde. Men jag vill inte direkt avråda från att utbilda sig inom HR heller... för att man kan också ha tur eller på grund av att man är mycket målmedveten, duktig och flexibel, vinna i konkurrensen och få jobbet inom HR.
    Det är många faktorer som samverkar: läge på arbetsmarknaden (om det är hög- eller lågkonkurrens) är en sådan mycket viktig faktor. Tänk också på att, förutom utbildning, så är det också många andra faktorer som avgör vem som får jobbet och vem som blir utan... personliga egenskaper och ibland även skillnaden på att ha eller inte ha körkort kan bli avgörande. Vad spelar det för roll om man har körkort eller inte, när man inte söker jobb som yrkesförare? - kan man fråga sig. Jo, arbetsgivare kan önska eller t o m kräva att de som söker en viss tjänst har körkort (i första hand klass B, för personbil); förklaringen kan ligga i att företagets lokaler ligger på flera ställen och arbetsgivaren anser det vara av stor vikt att kunna förflytta sig snabbt mellan de olika "delar av företaget"; och det är inte alltid möjligt att klara sig med kollektivtrafik. Dessutom anser många arbetsgivare att körkort är som en sort "OK"-stämpel (extra Plus i "kanten" i CV). Så, en sådan "liten sak" kan utgöra skillnad på att få eller inte få det jobbet man söker.
    Utbildningarna som din fråga gäller, är också "ganska långa"; i första hand är det 3-åriga utbildningar på universitets-grundnivå men sedan kan man behöva bygga på ännu mer med magister- eller masterutbildningen, då blir utbildningarna 4- respektive 5-åriga. Och på så lång tid kan mycket ändras på arbetsmarknaden och även nya yrken kan "tillkomma" samt "gamla yrken" kan försvinna.
    Jag förstår att du inte vill utbilda dig till arbetslöshet men man ser också många exempel på att folk ger sig in i "omöjliga branscher" (där enormt hård konkurrens om jobben råder) och lyckas, så jag vill inte avråda dig från att ge dig in i HR-branschen men min uppfattning är, som sagt, att det är något lättare att slå sig igenom som Affärsjurist jämfört med HR-arbetsmarknadsområde.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare