Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    godkänt betyg (E eller högre) är det absoluta kravet för att kunna antas till gymnasiala (nationella svenska) program; gäller alla programmen där undervisning bedrivs på svenska (och det är alla gymnasieprogram i Sverige, förutom IB, det internationella gymnasieprogrammet, se info om det programmet på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IB
    De elever som är Obehöriga till gymnasiala program brukar erbjudas någon lösning av sin kommun, alltså den kommunen där eleven är folkbokförd. Ofta erbjuds eleven plats på IM:Yrkesintrodukton. Läs gärna om den utbildningen på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMY
    Varför är det så viktigt att ha fått godkänt betyg i svenska från grundskolan? Jo, för att undervisning på gymnasiet bedrivs på svenska, alltså Undervisningsspråk är svenska (i allra de flesta ämnen); det är endast om man läser fortsättningskurser i moderna språk som undervisningsspråk är ett annat än svenska men även i de kurserna ingår översättningsmoment då eleverna måste översätta till svenska och då måste man kunna tillräckligt bra svenska.
    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Gör ditt bästa i alla ämnen du läser.

    Studie- och yrkesvägledare