Oliver
    Hej.

    Jag undrar över en sak och det är angående åklagaryrket. Är det sant att det få eller kanske heller finns Åklagare med utländsk bakgrund i Sverige? För jag stort intresse för det och jag har utländsk bakgrund.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jorge!

    vi har inga uppgifter om hur många åklagare i Sverige som har utländsk bakgrund. Vi kan försöka fram de uppgifter och om vi lyckad, hör vi av oss i så fall.

    se om du kan hitta de uppgifter på www.scb.se eller på www.jusek.se eller på åklagarmyndighetens hemsida.

    mvh

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Läs en artikel På den här sidan, klicka här>> och enligt det som skrivs på olika sajter på internet, så är det få åklagare i Sverige som har utländsk bakgrund. Man kan säkert fördjupa sig i varför det är på det viset, men så kan du också sätta som mål att bli åklagare och jobba mot det, oavsett vad andra gör eller har gjort förr. Om Yrket Åklagare och andra yrken läs på www.framtid.se

    de andra yrken som kanske intresserar dig är

    kronofogde

    notarie

    domare

    advokat

    DO , diskriminerings ombudsman

    jurist.