beccaliya2007

    hejsan! jag går åk 1 på ek ek, jag märkye att det är mycket So och vi har ingen no nu, ifall inte första året. fick plats på natur natur på ett super gymnasium men vet inte ifall jag ska byta. vad kan jag göta? mst ge dom svar innan kl 11 imorgon också… det blir natur med profil medicin någonting sådant. vad innebör det. jag har 302,5 i merit och A och B i alla So och No ämnen. men jagvhar ingen aning om vad jag kan göra

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! du kan svara att du är mycket intresserad av att byta men vill provgå minst en dag på den nya skolan och programmet/utbildningen först, innan du kan ge ett definitivt svar. Jag kan inte lova dig att du får provgå men jag råder dig fråga om den möjligheten.
    Att trivas på en gymnasial utbildning är en komplex fråga: många faktorer bidrar. Kursinnehåll i utbildningen är en av de viktiga faktorer, men det finns även annat som också kan upplevas som mycket viktigt, t.ex vilka andra elever som går i samma klass; lärare; lokaler; resväg till skolan; och även hur lunchen under skoltid är "ordnad" (vissa skolor har egen matlagning och andra ger elevena matkuponger så att de kan gå ut på stan och äta lunch på några olika matställen).
    Var just du ska trivas kan jag tyvärr inte ha någon uppfattning om, eftersom jag vet i princip ingenting om dig. Du fråga om vad profil "medicin" innebär - och det kan vara olika på olika gymnasieskolor (bra om du kan läsa på skolans egen webbplats och även fråga på skolan); min gissning är att kursen Naturvetenskaplig specialisering erbjuds som valbar kurs och att innehåll i den kursen är kopplad till medicinsk vetenskap (eller att den kursen ingår i en profil och med det är obligatorisk för alla elever... sådant bestämmer varje skola själv).
    Du skriver om att ni på EK ej läser no-ämnena och det är ju i sin ordning, för att fysik, kemi eller biologi ingår inte i EK-programmet och inom matte läser man matematik 1b och 2b på båda inriktningar på EK och på EK/ekonomi läser man också matte 3b som obligatorisk kurs. På inriktningen juridik är matte 3b ej obligatorisk kurs (kan ofta läsas som valbar).

    Studie- och yrkesvägledare