Melissa
    Hej!
    Jag är 17 år (fyller 18 i höst) och började aldrig i gymnasiet pga jag inte klarade av att gå. Skulle dock vilja börja, helst till hösten, med studier igen men känner att gymnasiet är något jag helst inte vill börja på grund av åldern. Så min fråga är om det finns några andra alternativ såsom t.ex folkhögskola eller att studera utomlands för 18 åringar, även om jag inte gått gymnasiet? Kan tillägga att jag helst vill hålla på med konst, språk eller filmredigering.
    Tack på förhand!
    • Anna : Angående åldern - det finns i varje gymnasieklass några elever som är äldre; du kan t om Nästa år söka till år1 på gymnasiet ... det är till och med det året man fyller 19 år som man kan påbörjar år1 på en gymnasieskola.
    • : Kika på http://www.basis.se/ - det har hänt att de tagit in utan gymnasieutbildning, om de bedömer att hen som söker kan klara av utbildningen.
    • SYV-besökare : KKU på en Falkenbergs konstskola kan ta in även utan gymnasieexamen, om de bedömer att du har förutsättningar att klara av deras utbildning. Så, du kan söka! och Lycka till!

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Melissa,

    folkhögskolornas Allmänna kurser kanske kan passa in i dina önskemål. Det kan kanske även gå att läsa en allmän kurs på en folkhögskola - på distans; annars så brukar folkhögskolorna utanför stora städer ha Internat/elevboende;

    På distans kan du kanske läsa även på gymnasiet - på Korr >>.

    Studier utomlands får då ordna själv, på egen hand, efter egen förmåga (det kan bli dyrt men tanke på terminsavgifter, boendekostnader mm.).

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, du kan också titta på alternativet KKU >>. Ofta kostar det pengar (terminsavgifter på KKU-utbildningar, dock).

    *****
    På tal om "åldern" - då är bara 17 år ännu, inte ens 18. Det är inte alls hög ålder för att börja på gymnasiet. Sista chans för dig att börja år1 på gymnasiet blir Nästa år. och från 1 juli 2021 blir du gammal nog att börja på komvux, men innan dess är det gymnasiet som gäller att börja på.

    Det är rätt många elever som är 19 år när de börjar i år 1 på gymnasiet. Varför man kan vara 2-3 åldre än majoritet i klassen? det finna många anledningar:  utbytesår utomlands;byte av program; var inte behörig och fick läsa upp grundskolekurser först... och även annat som sjukdom eller att familjen har flyttat långt.

    Det är alltså inte alls "konstigt" för dig att söka till år 1 på gymnasiet till hösten 2019! :)

    Flera KKU-ansvariga svarade att man måste vara 18 år fyllda när man påbörjar sin KKU utbildning och att "ha gått" (i alla fall "något") på gymnasiet är "nog" nödvändigt; alltså att det händer i princip inte att man med endast Grundskolekompetens antas till KKU.

    SYV-besökare SYV

    Hej

    Angående om en person som saknar gymnasieutbildning kan gå på Grafikskolan, så är det möjligt om arbetsproverna visar på särskild behörighet. Dvs att hen visar tillräckligt god kunskap inom bild och då gärna med en tydlig motivation.

    Men kanske en folkhögskola skulle passa bättre, många folkhögskolor erbjuder eleverna att parallellt läsa upp vissa ämnen. Tollare folkhögskola, Ölands folkhögskola , Wiks folkhögskola -är skolor som har hög renommé i sin konstnärliga utbildning mot fortsatta studier.
    (samt Internat i vackra miljöer).
    Hälsningar
    S.