Kim

    Hej! Jag undrar över alternativa vägar till att börja jobba som textilslöjdslärare på grundskolan, dvs förutom att gå lärarprogrammet. Jag har nämligen två barn som tar mycket av min tid samt inte tillräckligt med CSN-stöd kvar att ta av. Distansundervisning hade varit idealt. Jag är 33 år och gick hantverkslinje på gymnasiet med inriktning textil design/sömnad. Därefter utbildade jag mig till mönsterkonstruktör på Tillskärarakademin i Stockholm och jag har även gått på Beckmans Designhögskola med inriktning Modedesign. Arbetsmässigt inom detta fält är min erfarenhet bl a ett antal år som designassistent på Gudrun Sjödéns designavdelning samt eget företagande. Mitt mål är att få arbete som slöjdlärare på en liten skola i sydöstra Skåne (där jag bor). Är detta rimligt? Jag vet inte hur arbetsmarknaden ser ut och vet heller inte vad för krav som krävs för att godkännas som lärare nuförtiden. Tack på förhand för hjälp och råd!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kim!

    för att kunna få ut lärarlegitimation, måste man som regel i grunden ha lärarexamen.
    När det är lärarbrist kan man många gånger (tyvärr) få jobb som lärare även när man inte har någon lärarutbildning, någon annan pedagogisk utbildning och inte heller någon eftergymnasial utbildning, över huvudet taget. Se t.ex. info om Juniorlärare >>. Man kan alltså få jobb som "obehörig lärare". Du kan därför söka jobb som lärare i textilslöjd redan nu. Om man i några år arbetar som obehörig lärare brukar man ofta kunna komma med i ngt.projekt som hjälper obehöriga lärare att bli behöriga, t.ex VAL (vidareutbildning av lärare). Du kan annars kontakta studievägledare på de lärosätena som i Sverige erbjuder ämnet Slöjd inom ämneslärarutbildningen för åk 7-9 är:

    Umeå universitet

    Linköpings universitet

    Göteborgs universitet

    Konstfack
    Att kunna ta ut LÄRAREXAMEN brukar man inte kunna med mindre än 180 hp, högskolepoäng (3 år på heltid).

    Jag också vill råda dig att kika på yrket Yrkeslärare >> , alltså lärare i yrkesämnen på gymnasiet, för att det finns annars även det alternativet: att bli lärare på inriktningen Textil designHantverksprogrammet (HV) inom gymnasieskolan. Den vägen kan bli kortare för dig. Yrkeslärarprogrammet är på 90 högskolepoäng, motsvarande 3 terminer på heltid men ges ofta på deltid och på de flesta lärosätena ges den på distans. Se listan på utbildningar: studera.nu/jamfor-utbildning/?q=yrkeslärare - vid Malmö Universitet ges det programmet på 75% av studietakt (2 år) på distans, se mau.se/sok-utbildning/program/LGLYR; i Kristianstad går utbildningen på halvtid, 50%, 3 år - se hkr.se/program/LGYL4 - också här på Distans.
    Du har så pass mycket ämnes- och branschkunskap, att det är mycket möjligt att du blir bedömd behörig till yrkeslärarprogrammet, och då ska du kunna på ganska kort tid ta ut yrkeslärarexamen. Jämför: grundskolelärare läser minst 3 år på heltid, ofta 4 eller 4,5 år; gymnasielärare läser 5 eller 5,5 år, på heltid; men yrkeslärare blir man med endast 3 terminer på heltid eller så tar det 2 eller 3 år på deltid (anledningen är att de som antas till yrkeslärarprogrammet får innan dess genomgå en särskild bedömning av deras ämneskunskaper och de som kommer in har så pass mycket "med sig redan" att de läser till just den pedagogiska delen). Listan på de gymnasieskolor som erbjuder inriktning Textil Design: gymnasieguiden.se/gymnasium?HV&textil-design

    • : Tack snälla Anna för detta utförliga svar! Jag ska genast kolla upp dina tips. Hälsar, Kim
    • Anna :

      Jag tror det går snabbare och smidigare för dig att satsa på YRKESLÄRARE. Sedan med yrkeslärarexamen kan du få jobb i första hand på gymnasiets HV /inriktning Textil design, men när det är lärarbrist och ingen behörig Textilslöjdlärare söker jobbet, kan rektor anställa behörig yrkeslärare (givetvis är det bättre att bli behörig Textilslöjdlärare men det är en längre väg att gå, det är i alla fall vad jag antar - men prata gärna med studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar ges). Lycka till! Du får gärna höra av dig sen och berätta hur det går! FRåGA SYV håller tummarna för dig!