Leif12223

    Hej! Jag vill gärna bli gymnasielärare och min dröm kombination är psykologi och samhällskunskap. Min fråga är var eller hur blir jag de här och ifall jag skulle hitta en sådan utbildning. Hur långt ifrån är man att bli behörig i sociologi också? Extra fråga också. Det finns pedagogik ämnen på gymnasiet som man läser på barn och fritid. För att bli behörig i dessa räcker det att gå vilken lärarexamen som helst?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill börja med att ge dig råd att söka svar hos studievägledare på lärarhögskolorna - detta för att de är experter på lärarutbildningar.
    Som allmän studievägledare (inte expert på lärarutbildningar) så tror jag att för att undervisa i "pedagogiska kurser" på BF behöver man bli Yrkeslärare. BF är att gymnasiets Yrkesprogram. Det vi vet om yrket yrkeslärare berättar vi på framtid.se/yrke/yrkeslarare - och för att bli behörig yrkeslärare läser man på yrkeslärarprogrammet.
    Det vi vet om yrket psykologilärare berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/psykologilarare - och utbildningen kan finnas inom Ämneslärareprogrammen eller så läser man kurserna i psykologi på universitetsnivå och söker sedan till KPU, kompletterande pedagogisk utbildning. Gymnasielärare behörig i psykologi och samhällskunskap behöver ha 120 högskolepoäng i sitt första undervisningsämne och 90 hp i sitt andra undervisningsämne + 90 hp KPU, kompletterande pedagogisk utbildning. Men det kanske går att hitta ett program som utbildar till ämneslärare i psykologi + ännu ett ämne (förhoppningsvis just samhällskunskap, eftersom det är det du önskar).
    KPU för blivande psykologilärare hittade jag på Södertörns högskola, se sh.se/program--kurser/program/grund/kompletterande-pedagogisk-utbildning-med-inriktning-mot-gymnasieskolan
    Inom ämneslärarprogrammet (om jag minns rätt) kunde man på Linköpings universitet ha ett av sina undervisningsämnen Psykologi men just nu kan jag inte hitta det på lärosätets egen webb - så du får gärna fråga de som jobbar på lärarutbildningar där om de har slutat erbjuda psykologi som undervisningsämne eller om det är bara svårt att hitta den info på deras webbplats. Info om ämneslärarprogrammet för gymnasielärare på Linköpings universitet finns på liu.se/utbildning/program/l1agy och där bör också uppgifter till kontaktpersonerna kunna hittas.

    Hur blir man behörig Gymnasielärare i Sociologi?
    Vad gäller bli lärare i sociologi, så gäller, enligt den info som jag har tillgång till, följande: "För att bli behörig sociologilärare gäller förordningen (2011:326) om behörighet och legitimation för lärare och förskollärare, där framgår att en lärare är behörig i ämnet sociologi i gymnasieskolan om denne har fullgjort ämnesstudier om minst 90 hp i ämnet sociologi. För övrigt behöver man ha Lärarexamen."

    Studie- och yrkesvägledare