Studerande*

    Hej, jag gjorde det grundläggande behörighetsprovet i sept förra året med godkänt resultat. Nu när jag ska söka in till olika YH utbildningar så krävs det grundläggande behörighet samt särskild behörighet, så som Svenska 2 och Engelska 6. (Även matematik 2 men det läste jag på komvux för ett år sen) Jag har sökt runt och frågat många som borde veta detta men inte fått svar svart på vitt. Har jag behörighet för dessa utbildningar med de kraven, när jag har godkänt grundläggande behörighetsprov? Och hur kan jag visa det för skolorna att jag har behörighet i tex Svenska 2? Måste få ett ordentligt svar på detta som jag kan lägga med i min ansökan. Kan du hjälpa mig?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    antagning till Yrkeshögskola görs på "sammantagen bedömning" där betygen spelar endast viss roll (men ofta inte avgörande roll) och yrkeshögskola kan anta även obehöriga, så, oavsett om man är behörig eller inte har man viss chans att antas till en yrkeshögskoleutbildning.
    Men som direkt svar på din fråga så kan du i din ansökan uppge att i grundläggande behörighet till högskolestudier ingår numera att ha godkända betyg i svenska (eller svenska som andraspråk) 2 och 3 och i engelska 6 och om du klarade provet med godkänt resultat, då har du kunskaper "motsvarande bland annat godkända betyg i svenska 2 och 3 och i engelska 6".

    Studie- och yrkesvägledare