S’

    Hej, jag planerar på att söka gymnasie lärarutbildningen som ingång engelska, jag bor i Malmö så i början tänkte jag söka i Malmö Universitet, fast jag hörde att i Malmö får man bara kandidatexamen efter 5 års plugg, medans i Lunds Universitet får man masterexamen. Jag vet inte riktigt vad som stämmer och vad skillnaden egentligen är, då båda är 5 år, men folk säger att masterexamen är bättre. Och om jag inte har fel så är det väl på engelskan man får master på då det är ens ingångs ämne?. Hittar ingen information om det är master eller kandidatexamen man får i Malmö så det är bäst att jag frågar er. Tack.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    att "någon säger någonting" kan vara sant eller inte alls sant... :) Den typen av frågor som du ställer här på forumet är bäst att söka svar på hos studievägledare på de institutioner där den aktuella utbildningen erbjuds (för att det är de som är experter på "sina egna" utbildningar);
    kontaktuppgifter till studievägledningen på "Lärande & Samhälle" vid Malmö Universitet finner du på mau.se/studievägledning
    Kontaktuppgifter till studievägledare som jobbar på Ämneslärarutbildningen med inriktning mot gymnasieskolan, Ingång engelska vid Lunds Universitet finner du på lu.se/lubas/i-uoh-lu-LA

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen,
    nu har vi ring och pratat med studievägledningen på Malmö universitetet och fick svar att inom lärarutbildningen på Malmö universitetet får man LÄRAREXAMEN. Man får ej kandidatexamen. De på lärarutbildningen på Malmö universitetet  tror inte att lärarutbildningen vid Lunds universitet ger varken sig master eller kandidatexamen utan också endast just LÄRAREXAMEN. Men du får gärna maila till Lund, E-post:[email protected] och ställa frågan om kandidat-, master  och lärarexamen. Återkom gärna till oss sedan och berätta vilket svar du fick.