Milad

    Om jag har valt att ta Europa profil och någonting händer under tiden som leder till att jag inte kan resa måste åka dit?

    • Anna : Gäller din fråga gymnasieval? På vilken gymnasieskola valde du Europa profil?
    • Milad : Polhemsgymnasiet i Lund
    • Milad : Och Aa det gäller gymnasie val och om jag kan ångra det senare i 1an
    • Anna :

      Tack för att du har förtydligat. Du söker alltså Europaprofil på Samhällsvetenskapsprogrammet på Pohemskolan i Lund. Var god läs information på lund.se/gymnasiewebbar/polhemskolan/utbildningar/europaprofil - av informationen på skolans webbplats framgår att det finns begränsat antal platser och det är inte självklart att bli utvald för att kunna genomföra en termin utomlands. Vad jag förstår det som att det fungerar så att de som vill åka ut i Europa och läsa en termin där Ansöker om den möjligheten och KAN BLI UTVALDA att åka men att det lär bli fler som vill åka än det antal platser som finns. Det blir alltså konkurrens om platserna. Om du blir utvald för att kunna åka men kan inte åka eller om du inte vill, så blir en annan elev mycket glad för att hen ska kunna ta din plats! Så, det är nog ingen som helst fara. Du läser i så fall på skolan här i Sverige och en annan elev åker i stället för dig. :)

    • Milad : Inte riktigt söker Ekonomiprogrammet med Europa profil på Polhemskolan i Lund
    • Anna :

      Jo, visst, det är på flera av skolans program som man kan välja Europaprofil, du har rätt. Men information på Lund.se/gymnasiewebbar/polhemskolan/utbildningar/europaprofil gäller alla de olika utbildningar med Europaprofil. Läs gärna allt som står på den sidan! :)

    • Milad : Tack så jätte mycket för informationen
    • Anna : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Milda,
    jag gissar på att din fråga gäller ditt gymnasieval. Och att du valde Europa-profil på någon gymnasieskola. Det första jag tänker på är att du kan ändra ditt gymnasieval till och med sista dagen i omvalet (vilket blir senare på våren). Hör innan dess med gymnasieskolan om vad som gäller om du inte kan resa (om resan ingår i din gymnasial utbildning).
    Annars, så tänker jag så här: om man inte kan resa, då kan man inte. Att man inte kan resa kan till exempel bero på att man har blivit sjuk och ingen kan förutse eller förbjuda en sjukdom. Även om resan skulle vara obligatorisk, så löser man det på något sätt ändå, om man inte kan resa.
    Du får gärna uppge på vilken gymnasieskola som profilen ligger. Du får annars höra med skolan: ställ din fråga till studie- och yrkesvägledare som jobbar på den aktuella gymnasieskolan.
    Lycka till med ditt gymnasieval!

    • Milad :

      Hej Anna,

      Tack så jättemycket för svaret

    • Anna : Läs också min senaste kommentar till din Fråga! och lycka till med ditt gymnasieval!