Elizabeth

    Hej SYV! Gällande anmälan på antagning.se kan man välja upp till 20 program, min fråga är: om vi säger att jag inte kommer in på mina första två val, kommer jag automatiskt "tvingas" tacka ja till mitt tredje val, eller har jag möjligheten att gå välja själv vilket program jag vill gå av de jag har blivit godkänd till. Med andra ord, kan jag bli erbjuden flera program samtidigt (utifrån min ansökan) och tackar ja till den jag vill studera, eller måste jag tacka jag till mitt nästa rangordnade val jag har blivit godkänt till? Hoppas det var tydligt med vad jag menar :) Vänliga hälsningar från Elizabeth

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    se Antagning.se/sv/vanliga-fragor-och-svar/anmalan under rubriken PRIORITERA & SKICKA IN ANMÄLAN - fråga Hur många utbildningar kan jag söka? Där läser man nu (mars 2024) följande: "Du kan söka max 12 utbildningar till höst-och vårterminer. Till sommarkurser kan du söka 6 utbildningar".
    Detaljerna kring anmälan till högskole-universitetsutbildningar är det bäst att "ta" med de som jobbar direkt med just de frågorna och det är personal på www.antagning.se - du kan ringa dem på vardagar kl. 9-16 på tel.nr 0771-550 720 -- Du kan också Chatta eller Maila, se kontaktinformation på antagning.se/sv/antagningsservice

    Det rådet jag kan ge dig är att du prioriterar dina 12 alternativ så att du lägger högst upp det alternativet som du helst vill komma in på och sedan "i fallande grad" (sist söker man till den utbildningen som man "i västa fall" kan tänka sig acceptera plats på).
    Nu jobbar jag, som sagt, inte direkt med de frågorna som handlar om administration kring antagning men jag vill påminna dig om att i fall dina meriter räcker (i Urval 1) inte, men du är behörig, ställs du i RESERV. Du kan sedan bli "kallad från reserv" - om ngn av de antagna tackar Nej, kommer sökande från reservkön tillfrågas om de vill komma in på utbildningen.
    Hela antagningssystemet kring antagning till svenska högskole-universitetsutbildningar är mycket komplext. Mycket information finns att läsa på www.antagning.se -- hittar du inte den info du vill ha, fråga de som jobbar på antagning.se (för att det är deras expertområde).

    Studie- och yrkesvägledare