Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utbildningar inom område Ekonomi (på yrkeshögskola) brukar kräva matematik 2. Så, de tär bra om du kan skaffa dig godkänt betyg i matematik 2a, eller 2b eller 2c.
    Inom högskola-universitet, i Sverige, brukar utbildningar inom ekonomi + fastighetsmäklarutbildningar kräva matte 3b eller 3c (lägst betyget E, godkänt) och som obehörig kan man inte få plats på utbildningen (tyvärr). Så, om du vill bli Fastighetsmäklare, måste du(bland annat) få godkänt betyg i gymnasial kurs matematik 3b eller 3c.
    Att bli egen företagare kan man med vilken tidigare utbildning som helst. Här är det viktigaste att ha en hållbar affärsidé. Se information om yrket Entreprenör/egen-företagare på Framtid.se
    Inom yrkeshögskola, folkhögskola och privata skolor kan utbildningar hittas som på något sätt handlar om ekonomi och/eler företagande och som inte nödvändigtvis kräver mer matte än godkänt betyg i gymnasiekurs Matematik 1.
    Utbildningar inom yrkeshögskola kan, annars, även (ibland) ta in obehöriga. Om utbildningsansvariga inom yrkeshögskola bedömer att du har tillräckliga förkunskaper för att klara utbildningen, kan de frångå kraven (de formella) på särskild behörighet, därför finns det viss chans att få plats på en yrkeshögskoleutbildning även om man (i formell mening) är obehörig, därför råder jag dig söka alla de yrkeshögskoleutbildningar som du finner av intresse.
    Se några exempel på vilka utbildningar kan finnas inom yrkeshögskola:
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/account-manager-hallbar-forsaljning
    utbildning/ihm-business-school/account-manager-digital-solutions
    utbildning/ihm-business-school/account-manager-b2b
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lonespecialist
    utbildning/ihm-business-school/international-account-manager
    utbildning/ihm-business-school/ekonomi-redovisnings-konsult
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/customs-compliance-specialist
    utbildning/ihm-business-school/key-account-manager-distans

    Studie- och yrkesvägledare