Solgerd

    Elev med långvarig sjukdom på gymnasiet, yrkesutbildning. Kvarvarande symtom som omöjliggör studier på heltid sista året. Inga inlärningssvårigheter. Hittills godkänd i allt. Är det möjligt att enbart fokusera på praktiken under vårterminen och förlägga de sista ämneskurserna till komvux när situationen är bättre?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    mitt förslag är att i första hand försöka få beslut om Förlängd studiegång för den eleven. Rektor på skolan ansöker hos "elevens kommun" (där eleven är folkbokförd; kontakta utbildningsförvaltningen med frågor om det) och i fall det blir beviljat, så kan eleven läsa på gymnasiet även under "det fjärde året" för att försöka uppnå kraven för examensbevis. Fördelarna är många; eleven har på gymnasiet rätt (i fall han vill och kan) läsa på heltid, vilket ej finns på komvux. Eleven på gymnasiet har rätt till gratis lunch på skoldagar, som saknas på komvux; kurslitteratur och annat "material" har eleverna på gymnasiet rätt att få gratis tillgång till men det saknas på komvux. Utbud av kurserna på komvux är också mer begränsat, så alla kurser eleven vill eller behöver läsa kanske ej finns på komvux (i just den kommunen där eleven är folkbokförd). Sedan kan det också bli ett "glapp" i studierna, kanske på ett helt år om eleven är för ung.
    Svara gärna vilket kalenderår är det som eleven fyller 20 år?
    Från 1 juli det året man fyller 20 år kan man läsa på komvux, oavsett tidigare utbildningsbakgrund; är man yngre, behöver man ha genomfört 3-årig utbildning på gymnasiet (kan tolkas om 3-årig utbildning på heltid...) så komvux kan vägra ta in en yngre person om hen ej inkommer med ett Studiebevis och det får man, som regel, om man genomfört fullständiga studier på gymnasiet men ej uppfyllt kraven för examensbevis; annars får man ut examensbevis. Både examensbevis & studiebevis från gymnasiet gör att komvux bortser från den sökandes ålder. Om det inte går eller om eleven inte vill läsa på gymnasiet även fjärde året, fråga på skolan om eleven kommer få ut ett Studiebevis (om inte) då måste hen invänta att hen blir tillräckligt gammal för att kunna läsa på komvux.
    Ett annat alternativ kan vara att läsa inom folkhögskolan, där tas man in från det att man är 18 år.
    Lästips:
    framtid.se/studier/folkhogskola
    framtid.se/studier/komvux

    Studie- och yrkesvägledare