SaraTson

    Jag har tänkt att söka in till lite olika program till nästa vårtermin. Jag har inte sökt till några program tidigare i år. Jag har läst att man får söka till 12 åt gången. Men innebär det 12 till varje ny termin eller till varje nytt år? Och om jag söker till vårterminen nästa år, räknas de sökningarna till detta året eller till nästa år?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag tror din fråga gäller anmälan/ansökan till svenska högskole-universitetsutbildningar och i så fall är de som ger bäst svar kring detaljer om hur ansökan administreras - de som jobbar på www.antagning.se
    Min uppfattning är den att 12 alternativ i ansökan är max när man gör ansökan/anmälan och detta gäller varje gång man gör anmälan. Man kan göra flera anmälan per år - till höstterminen, till vårterminen men även finns också möjlighet att söka till sommarkurserna. Det kan vara så att vid ansökan till sommarkurserna är det färre alternativ man får söka. Man kan i alla fall bli antagen till max 22.5 högskolepoäng på sommaren, men vill höst- och vårterminerna kan man bli antagen till max 45 högskolepoäng. Det där med max 12 alternativ är ganska nytt; tidigare kunde man söka ännu fler alternativ men nu är det, om jag förstår det rätt, endast 12 stycken. Du lär också märka när du lägger in alternativet i din anmälan att du inte kan lägga in fler än max, alltså 12 stycken. Prioritera så att du lägger som alternativ nr.1 den utbildningen som du helst av alla vill läsa och sedan "i fallande grad", som alternativ nr12 sätter du den utbildningen som du "i värsta fall" kan tänka dig kunna läsa... men du behöver inte heller söka alla 12 utbildningar, du kan söka färre, du kan t.ex söka till endast en utbildning; du bör söka endast till de utbildningar som du verkligen vill läsa.
    Jag vill också påminna om att eftergymnasiala utbildningar finns även i andra skolformer, t.ex inom yrkeshögskola - se utbud på www.yhguiden.se
    Kika också gärna på några exempel på vilka utbildningar som kan finnas inom yrkeshögskola, snabblänkarna nedan:
    utbildning till Lönespecialist>>
    utbildning till Järnvägsprojektör>>
    utbildning till customs-compliance-specialist (Tullspecialist)>>
    utbildning till account-manager-b2b>>
    utbildning till Trädgårdsmästare>>
    utbildning till international-account-manager>>
    utbildning till Automationsingenjör/Robotik>>
    utbildning till Anläggningsingenjör/Infrastruktur>>
    utbildning till Teknikinformatör>>

    Studie- och yrkesvägledare