Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    enligt svar från sakkunnig på Antagning.se gäller samma regler (vad gäller antal högskolepoäng per termin) för utbildningar på grundnivå och utbildningar på avancerad nivå. Alltså, gör antagning.se antagning till max 45hp per termin (detta som regel).
    Undantag kan beviljas av antagningsgrupper på lärosätena. Du kan kontakta antagningsgrupper på det lärosäte eller de lärosätena där du vill läsa och fråga om de kan bevilja ett undantag.
    Men jag tycker att läsa på 150% (alltså 45 högskolepoäng per temin) är tillräckligt, minst sagt. Studieinsats är i detta fallet 60 timmar per vecka ... och läsa ännu fler timmar per vecka är i de flesta fall för mycket (man riskerar bränna ut sig och samtidigt också inte klara studierna och tvingas att hoppa av eller avsluta kurserna med icke-godkända betyg).
    Det är upp till dig om du vill fråga antagningsgrupperna om att få ett undantag beviljat.

    Studie- och yrkesvägledare