Isak
    Hej!

    Jag ska skriva högskoleprovet nu i vår och planerar att plugga industriell ekonomi på LTH, Chalmers, LiU eller KTH. Min plan är att om det inte riktigt går vägen på högskoleprovet så tänkte jag läsa första året industriell ekonomi på en annan skola som jag kommer in på, och sedan hoppas att några hoppar av programmet på någon av de 4 skolorna och ansöker till senare del av programmet. Jag vet att det blir fortfarande konkurrens och kanske inte säkert att jag kommer in fortfarande, men konkurrensen kanske är betydligt mindre än att söka in på första året?

    Kan också likaväl bli så att jag stannar kvar på någon av de mindre skolorna för att jag trivs bra ändå, men just nu vill jag hellre in på någon av de större universiteten.

    Alternativet är att jag väntar ännu 1 år och gör högskoleprovet 2 gånger till för ett bättre resultat.

    Vet inte riktigt vad jag ska göra, så uppskattar alla tips och råd!

    mvh Isak

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Isak,
    du förlorar ingenting på att göra ansökan. Även om du kommer in, blir Antagen, kan du alltid lämna Återbud (säga Nej till erbjuden plats). Antagningsgränser kan gå ner (av olika anledningar). Sök därför till det lärosäte där du helst vill läsa - i första hand och så vidare... alltså till den orten där du (i värsta fall) ändå kan tänka dig att läsa - i sista hand.
    Om du får någon plats, kan du sedan ta ställning till om du tackar Ja eller Nej. Om du inte får någon utbildningsplats, så kan du fortsätta med att göra högskoleprovet och även försöka höja ditt meritvärde (t.ex genom prövningar).
    Det finns, tycker jag, ingen anledning att avstå från att göra ansökan. Och sök helst till alla lärosäten där "ditt program" ges. Det kan bli (precis som du skriver i din fråga om) så att du trivs jättebra på en mindre ort; det finns flera fördelar i att gå utbildning på en mindre ort: brukar vara billigare att leva och bo och även betydligt lättare att hitta bostad.
    Oavsett vad du bestämmer dig för att göra LYCKA TILL! Vi håller tummarna!
    P.S: och det där med ansökan till senare del av programmet... det får bli en "senare fråga". Det går inte på förhand veta om ansökan till senare del av programmet kommer att öppna. Även om platserna "befrias" genom avhopp, kan institutionen ändå bestämma sig för att inte ta in några studerande; "överintag" brukar göras med tanke på framtida av hopp och om avhopp sker i mindre omfattning än som det var "planerat för" + att några som fick studieuppehåll (med platsgaranti) beviljat kommer tillbaka (t.ex från föräldraledighet) så kanske det inte blir någon plats "ledig" som bör eller kan tillsättas. Vi råder att tacka Ja och påbörja läsa endast om man kan tänka sig genomföra hela utbildningen på just den skolan som man tackar Ja till (för att i annat fall gör man både sig själv och "sina medmänniskor" en otjänst... någon annan från reservkön skulle då helst ta din plats, en plats som du tar men ändå inte vill ha...). Med det sagt, så finns det ofta de som kommer in i utbildningar senare än termin 1. Det kan alltså gå. Men det går inte att på förhand få några garantier på att det ska gå.

    • Isak : Tack för ditt svar Peter! Kommer nog söka allt, men troligtvis så tackar jag nej till de skolorna jag egentligen inte vill in på och tar ett år till med HP.
    • Anna : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!