Joanna
    Hej!

    Jag klantade mig i gymnasiet och gjorde väl inte riktigt det jag skulle.
    Jag gick teknik och gick ut med fyra F. Bland annat i fysik 1 och matematik 3c. Jag har nu läst på komvux och fått betyg i båda. Har jag nu tillräckligt för att ansöka till universitet/högskola? Har fortfarande F i två ämnen (har godkänt i gymnasiearbetet), de två är på 100p vardera och är inte svenska/engelska/matte/religion/samhälle.

    Hur gör jag i så fall för att ansöka med komvuxbetygen?

    Har försökt att få kontakt med komvux jag läst på för att få hjälp, men får inga svar där. Vore oerhört tacksam för svar!

    Med vänlig hälsning, J

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Joanna,

    du måste få kontakt med "din Komvux" för att du behöver få ut ett EXAMENSBEVIS från komvux.

    så som du beskriver din situation, så ser det ut som att du nu har tiIIräckIiga poäng för att få ut ditt Examensbevis - du kan ha 200 poäng F i Examensbeviset. Givetvis är det fördeIaktigt att inte ha några F och för övrigt ha så höga betyg som möjIigt, men du borde kunna få ut ditt Examensbevis nu, snart.

    Utan att du får ut Examensbevis - har inte du GrundIäggande behörighet tiII högskoIestudier. Om du söker tiII högskoIa/universitet - gör du Ansökan om UtbiIdningar på www.antagning.se och sedan måste du KompIettera din ansökan med Betyg senast 21 juni 2017. Men det är bra att Iadda upp sina betyg så fort man kan på "mina sidor" på www.antagning.se

    Ansökningsperiod börjar 15 mars - tiII högskoIeutbiIdningar som startar Höstterminen 2017.

    Jag tycker det är bra om du kan Iäsa 200 poäng tiII på komvux och få Examensbevis utan några F. Det behöver inte vara samma kurser som du Iäste på gymnasiet. Det kan vara andra kurser.

    Mvh

    ANNA