Theo
    Hej, jag har äntligen börjat bli studiemotiverad och funderar på att börja studera psykologi eller liknande. Jag hade dock inte det bästa betygen i gymnasiet (läste naturvetenskap på katedralskolan i Lund) och undrar hur jag ska gå till väga för att få något större möjlighet?

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Theo,

    du kan göra högskoleprovet; även om du tidigare har gjort högskoleprovet, kan du göra HP ännu en gång. Som behörig sökande med högt resultat på högskoleprovet, kan man komma in på höskola, även om folk konkurrerar om studieplatser med höga betyg på just den utbildningen;

    det andra tipset jag kan ge är att söka många olika utbilndingar - olika kurser i psykologi "eller liknande" och hoppas att du kommer in någonstans; kan du tänka dig söka över hela Sverige och flytta i fall du kommer in på en skola som finns långt ifrån din nuvarande bo-stad :) - är det en fördel; för då kan du söka fler olika utbildningar - både kurser och program.

    Ansökningsperiod öppnar kl.13 den 15 mars 2018 och pågår t o m 16 april och ansökan gör man på www.antagning.se
    Kika redan nu på www.studera.nu, som är högskolornas/universiteternas hemsida - om vilka "liknande" utbildningar som finns till psykologi - psykologisk coach /kan jag tipsa om/ och beteendevetenskapliga program som kan bl a psykologiska inriktningar.

    Vänligen

    S.