Jordan

    Hej Jag är i slutskedet av mitt naturvetenskapliga basår och funderar över ansökningsprocessen för högre utbildningsprogram. Jag har ett starkt intresse för ett specifikt ingenjörsprogram som kräver förkunskaper i Kemi 1, Matematik 3 och Fysik 2. Jag har redan de nödvändiga betygen i Kemi 1 och Matematik 3 från gymnasiet och håller just nu på med fysik 2 på basåret, vars slutprov inte är förrän i slutet av maj. Problemet jag står inför är att ansökningsperioden för ingenjörsprogrammet jag tänkt ansöka till inför höstterminen stänger den 15 april, vilket är innan jag får mitt slutbetyg i Fysik 2. Hur bör jag hantera detta i min ansökan? Kan man ansöka trots att ett betyg saknas vid ansökningstillfället och hur ser universiteten vanligtvis på sådana här situationer? *NOTERA att det är en ansökan till ett annat universitet än det jag redan går basåret på* Jag har pratat med syv på det universitetet jag tänkt söka till och gett de info om mina behörigheter jag kommer ha i slutet av kursen och de har inte nämnt någonting annat än att jag kommer vara behörig. Hade hjälp otroligt mycket om någon vet!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är ganska vanligt att sökande till utbildningar måste göra ansökan innan de är färdiga med de kurser som ger behörighet; ansökan/anmälan måste du göra inom ansöknings/anmälningsperiod men sedan kan du Komplettera din ansökan t o m sista dag för komplettering, se antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum -- som du kan se på den sidan så står det att sista dag för komplettering av anmälan till HT24 blir den 20 juni 2024.

    Studie- och yrkesvägledare