Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    komvux ger inte plats på kurserna som är Högre/överliggande om man i samma ämne inte har kunskaper som motsvarar godkänt betyg i lägre/underliggande kurser. Däremot kan man göra prövning i vilken kurs man vill utan att behöva uppvisa några betyg. Om du lyckas få godkända betyg i kemi 2 och biologi 2 blir du behörig till de utbildningar som kräver godkänt betyg i någon av följande kurser: kemi1, kemi2, biologi1, biologi2.
    Anledning till varför komvux inte ger plats på kurserna om man inte har godkända betyg i lägre kurser i samma ämne är att komvux får endast ge plats på kurserna om den studerande har förutsättningar att få godkänt betyg och komvux anser att i fall man fick F i en lägre (enklare kurs) då har man inte förutsättningar att klara en högre (svårare) kurs.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Fatima14 : Jag har fått F i kemi och biologi 1, men jag blev fortfarande antagen till kemi och biologi 2. Hur gick det till?
    • Milla : Min gissning är att det har begåtts ett administrativt fel. Har man inte kunskaperna på godkänt nivå i kemi1 och biologi1 har man väldigt små chanser att klara få godkända betyg i kemi2 och biologi2. Som regel, brukar inte komvux anta till högre kurser i samma ämne utan att man först fått godkända betyg i kurserna som är underliggande.