Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Antagningsstatistik för Läkarprogrammet (Linköpings universitet) visar till VT22 antagningsgräns på 21.30 i BI (direktgruppen) och på 21.72 i BII (kompletteringsgruppen). Och resultat av högskoleprovet (HP-urvalet) låg på 1.65.
    Antagningsstatistik för Läkarprogrammet (Örebro universitet) visar till VT22 antagningsgräns på 21.30 i BI och på 21.67 i BII.  Och resultat av högskoleprovet (HP-urvalet) låg på 1.65 vilket betyder att minst en sökande med högskoleprovsresultat på 1.65 kom in i HP-urvalet.
    Du frågar också hur många B samt C "har man råd med"? Om vi tänker endast på 100p.kurser (50p.kurser är det två stycken som tillsammans "är samma" som en 100p.kurs) så är skillnaden mellan A och B (ett steg, alltså) plus-minus 0.1. Har man max antal meritpoäng /2.5/ och alla A-betygen, har man högsta möjliga meritvärde på 22.5. ...Exempel: har man max meritpoäng, 2.5, och fem stycken B i 100p.kurserna har man meritvärde på 22.0; har man 8 st.B i 100p.kurserna har man meritvärde på 21.7. Har man max meritpoäng och B i 12 st. 100p-kurser (och resten A) - har man meritvärde på 21.30. I stället för 12st.B kan man ha 6st.C men resten måste vara A. Och så får man tänka på att även betygen i de kurserna som ger meritpoäng räknas också in.

    Studie- och yrkesvägledare