Elin

    Hej! Jag ska snart söka till universitetet (ingenjör, industriell ekonomi) och är väldigt orolig för hur det ska bli. Min pojkvän och jag försöker nämligen tajma ihop det så att vi hamnar på samma ort. Jag vill helst plugga i lund och kommer sortera mina val lund-linköping men jag är inte säker att jag kommer in i lund och kanske därför hamnar i Linköping. Om då min pojkvän sorterar sina val på lund-linköping kanske han kommer in i lund och på så sätt hamnar vi på olika ställen. Jag har förstått att om man kommer in på sitt förstahandsval så blir man struken från de andra. Men om jag hamnar i Linköping så vill ju han ta sitt andrahandsval. Finns det något sätt att komma runt sorteringen på antagningen, alltså att man kan få välja sitt andrahandsval mitt under antagningsprocessen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin!
    Kontakta Antagning.se och ställ din fråga till dem: tel.nr 0771-550720.
    Vad jag vet, så finns det inte någon sådan möjlighet (i alla fall enligt reglerna) som du frågar om.
    Vad gäller Undantag måste du fråga antagning.se direkt.
    ****
    Om Antagning.se svarar att det inte finns någon sådan möjlighet som du önskar borde finnas, och det är viktigt för et att bli antagna på samma ort och om ni samtidigt ser att antagningsgränserna brukar vara lägre i Linköping än i Lund, då skulle jag i så fall råda er båda att sätta utbildning i Linköping som förstahandsalternativ i ansökan till högskola-universitet.