Simon:PJ

    Hej, mitt namn är Simon och jag undrar vad som händer i följande fall: jag planerar att söka in vid psykologprogrammet till våren som jag hoppas att jag kan komma in på vid andra urvalet. Mitt andra val i min ansökan kommer vara juristprogrammet som jag vet om att jag kommer komma in på i första urvalet ifall antagningspoängen inte ändras ENORMT mycket. Jag undrar således ifall man kan vänta med att acceptera sin antagning när man kommer in i första urvalet till juristprogrammet för att se om man kommer in i andra urvalet till psykologprogrammet? Detta eftersom jag är fast bestämd vid att börja plugga till våren och inte vill tacka nej helt till juristprogrammet ifall jag inte skulle komma in i andra urvalet till psykologprogrammet. Hoppas jag varit tillräckligt tydlig i min fråga. Tacksam för snabbt svar! Mvh, Simon

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej;

    jag vill börja svara med att hänvisa dig med din fråga till de som jobbar med administration kring universitetsantagning i Sverige - och det är personal på www.antagning.se (det är där som administration sker och det är deras tolkning av reglerna som gäller). Med det sagt, så vill jag också svara så här: jag tror inte du behöver vänta med att tacka Ja till plats på utbildningen som du har som andrahands alternativ i din ansökan, utan du kan (enligt min uppfattning) tacka Ja direkt men tacka samtidigt också Ja till att stå som RESERV till ditt förstahands-alternativ. Och om du kan bli antagen från reserv, så kommer du få en fråga om du vill "byta" bort din plats på juristprogrammet mot en plats på psykologprogrammet. Det är i alla fall min uppfattning om hur administration kring universitetsantagningen funkar. Du kan, om du vill, fråga de som jobbar på antagning.se om det. Jag tror annars att i samband med det att Antagningsbesked kommer så står det i förklarande text om hur du förväntas agera, alltså att du kan tacka Ja till erbjuden plats och samtidigt tacka Ja till att stå i RESERV till dina högre prioriterade alternativ.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Simon:PJ : Okej då förstår jag. Tack för ett snabbt och informativt svar! Tar ditt råd och frågar även de på antagning.se
    • Milla : Ja, gör det. Och lycka till med din ansökan!