1234op

    Hej!

    Jag planerar att gå till YH och läsa IT-utbildning. Men först ker jag säkert behöva göra ett antagningsprov. Om jag kommer inte klara det. (Misslyckas med antagningsprovet) Vad kan jag förvänta mig med sådant resultat?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    varje yrkeshögskoleutbildning i Sverige gör sin egen antagning och vissa YHutbildningar använder sig av antagningsprov men många gör inte det. Om den utbildning du vill komma in på använder sig av antagningsprovet i antagningsprocessen då genomför du provet och försöker göra ditt bästa (mer kan du inte göra); om du inte blir antagen, kan du söka igen, till nästa antagningsomgång. Jag vill rekommendera att du samtidigt söker till många olika yrkeshögskoleutbildningar. Man får söka hur många olika yrkeshögskoleutbildningar som helst och kan också samtidigt söka till högskola-universitet, till andra typer av utbildningar och också samtidigt söka jobb! Allt på en gång! Det händer (inte sällan) att man blir antagen till flera olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt och i så fall kan man välja vilken utbildning man tackar Ja till.
    Det finns många yrkeshögskoleutbildningar med IT-inriktning; du får gärna kika på många av de utbildningar och jag hoppas du hittar några eller t o m många som du vill söka till; nedan finner du några exempel på utbildningar (snabblänkarna till information om respektive utbildning):
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/technical-account-manager
    utbildning/agstu-ab-arbete-genom-studier/fpga-systemutvecklare
    utbildning/affarshogskolan/lonekonsult-med-digital-kompetens
    utbildning/campus-varnamo/webbutvecklare-net
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/applikationsingenjör
    utbildning/campus-varnamo/3D-print
    utbildning/edugrade/javautvecklare
    utbildning/it-hogskolan/it-sakerhetstestare
    utbildning/campus-skelleftea/produktionstekniker-digitalisering
    utbildning/ec-utbildning/frontendutvecklare-distans
    utbildning/teknikhogskolan/data-center-technician-engineer

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen!
    Yrket "help-desk-tekniker"/Supporttekniker är i Sverige icke-reglerat; det betyder att arbetsgivare får själva bestämma med vilken utbildning de anställer och olika arbetsgivare kan tänka ganska olika. Börja med att kika på framtid.se/yrke/supporttekniker och sedan på de utbildningsförslag som jag sätter in nedan (snabblänkar):
    yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/technical-operations-specialist
    yhguiden.se/utbildning/kyh/systemutvecklare-industriell-it-saekerhet
    yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/mjukvarutestare
    yhguiden.se/utbildning/jensen-yrkeshogskola/iot-och-embeddedutvecklare
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/ingenjoer-ai-och-maskininlaerning
    yhguiden.se/utbildning/kyh/front-end-developer
    yhguiden.se/utbildning/foeretagsuniversitetet-ab/cybersakerhet

    • 1234op :

      Hej och tusen tack för ditt svar! Har du möjlighet att skicka länkar på de YH som har itutbildning med inriktning mot helpdesktekniker inom Stockholm regionen, snälla? Tusen tack på förhand!

    • Milla :

      Du kan kika på alla DATA-IT YH-utbildningar i Stockholms län (just nu hittar jag 106 stycken):  se yhguiden.se/resultat?lan=Stockholms+Data-it men jag ska nu också utöka mitt tidigare svar med några snabblänkar till utbildningar som jag tycker du kan kika lite närmare på! :)