Helena

    hej ! jag undrar om antagningspoängen som visas är den sista personens snitt som kom in? och om det är det räknar de in reservernas snitt? jag tror nämligen att jag kommer hamna som reserv på en utbildning och vill veta om antagningspoängen är den sista reservens snitt eller om det är något annat?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Helena,
    antagningsstatistik som redovisas av Antagning.se visar meritvärde (och i HP-urvalsgruppen: resultat av högskoleprovet) efter Urval 2 (när en del reserver kom in) men innan Alla reserver kom in. Och det meritvärde som visas är det hen som kom sist som har, men det kan också finnas någon som har samma meritvärde men som inte kom in. Exempel: flera sökande har samma meritvärde och konkurrerar om sista platsen. En av dem kommer "ta" sista platsen (kanske genom utlottning) och då står det t.ex 15.35 som meritvärde i antagningsstatistiken, men det kan då finnas någon eller några som har samma meritvärde men som inte kom in; i alla fall inte vid Urval 2. Efter Urval 2 - om någon hoppar av - kan ännu fler reserver "kallas in", men det är endast om någon av de antagna ej ska ha sin plats.
    Vänligen
    Julia