Emma
    Hej!

    Jag går 1:a året på teknikprogrammet vilket innebär att jag har behörigheten att söka in på näst intill vilken högskola jag vill efter gymnasiet. (Med förutsättningarna att jag är godkänd i alla ämnen. Och att högskolan inte kräver Fysik 2 och Matte 4.) Stämmer detta?

    Den här veckan ska vi göra vårt individuella val på 100p och jag undrar om jag bör läsa till företagsekonomi eller juridik? Kräver högskolan kunskaper inom några särskilda ämnen utöver de gymnasiegemensamma ämnena?

    Är högskoleprovet detsamma oavsett vilken högskola jag vill läsa vidare på sedan?

    Vart kan jag studera vidare här i Sverige och hur höga antagningspoäng är det? Räcker nämligen inte mina betyg för att komma in på en arkitekthögskola så vill jag för tillfället bli civilekonom i andra hand. Så satsar med andra ord på att samla in så många poäng som möjligt!

    Tacksam för svar, kram!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!

    Det finns väldigt många olika högskoleutbildningar. Det gemensamma i alla dem är att alla de kräver Grundläggande behörighet = Examensbevis från valfritt högskoleförberedande gymnasieprogram.

    MÅNGA högskoleutbildningar kräver också Särskild behörighet: exempel - för att kunna utbilda sig till Planeringsarkitekt behöver man godkända betyg i Matematik 3, Naturkunskpap 2 och i Samhällskunskpa 1b. Du kan se vilka olika Särskilda behörigheter som krävs till ett antal olika högskoleutbildningar - på den här sidan.

    Det viktigaste är att bli behörig till den högskoleutbildningen som man vill söka. Sedan är det också bra att tjäna meritpoäng. Du kan läsa om vilka kurser som kommer att ge dig Meritpoäng på GymnasieGuiden.

    Du är alltid välkommen att höra av dig igen, om du vill samråda med oss!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv