Alex
    Om det står i antagningsstatistiken att exempelvis 15 elever blivit antagna och 20 är reserver. Har alla de 20 reserverna valt den skolan som förstahandsval eller visar det bara den ytterliggare mängd som sökt till skolan oavsett om de haft skolan som andra/tredje/osv val?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alex,
    om du menar antagning till GYMNASIET? eller menar du antagning till någon annan skolform - t.ex till högskola/universitet? Det är absolut bäst att få svar från de som sköter antagning till just den skolan - för att det finns inga generella regler om hur RESERV-platserna ska redovisas; inom en viss antagningskansli har de olika skolorna oftast samma regler, som de lokalt kommit överens om.
    Mitt råd till dig därför att du vänder dig till den antagningskansliet eller den antagningsenheten som sköter just den antagningen och frågar dem.

    Om du berätta mer om vilken antagning du menar i din fråga, kan hända att vi på Fråga SYV kanske ändå kan svara på din fråga.
    Bästa hälsningar

    ANNA

    Svar på din kommentar: Du fick det här i svar från Gyantagningen: ”Antagning till gymnasiet sker på betyg. Ditt reservnr baseras på din betygspoäng, inte vilken valrang du har på ditt val”.

    Jag tolkar deras svar så här:
    vi säger att ditt antagningsbesked kommer att se ut så här:
    1. RESERV

    2. RESERV

    3. ANTAGEN - att du alltså blir antagen till ditt tredje alternativ.

    Vi säger att du har alla C betyg - i 16 ämnen i ditt Slutbetyg från grundskolan och med det får 240 betygspoäng.
    Vi säger också att till skola nr. 1 finns det i Reservkön Elev Q. som har 300 betygspoäng; sedan elev Z som har 285 betygspoäng och elev H som har 250 betygspoäng - då får Elev Q reservplats nr.1; elev Z får reservplats nr.2, elev H får reservplats nr.3 och du får reservplats nr.4
    men till skola nr.2 är den endast elev Z som sökte och inte elev Q eller H - då får du reservplats nr.2 till skola nr.2:

    på så sätt står du som Reserv nr.4 till ditt första alternativ
    och som Reserv nr.2 till ditt andra alternativ.
    *********************
    Du blir alltså INTE högre prioriterad till det alternativet som du söker i första hand pga du söker det i första hand, utan du ställs i reservkön bakom de som också sökte samma skola men har högre betygspoäng/meritvärde/jämförelsetal.

    • : Jag menar antagningen för StorStockholm till gymnasiet
    • Anna : Eftersom sökande till gymnasiet ställs vanligtvis i RESERV på alla sina högre prioriterade alternativ än det alternativet som de kom in på, då borde det /om man tänker logiskt/ vara så att även sökande som sökte den aktuella utbildningen i andra-, tredje- och så vidare hand också syns som "reserver" för de kan ju få erbjudande om plats på den utbildningen om någon av de Antagna tackar Nej till sin plats.
    • : Okej det verkar logiskt. Låt säga att jag inte kommer in på mitt förstahandsval och hamnar som reserv på mitt andrahandsval. Kommer då de reserver som valde mitt andrahandsval som förstahandsval stå längre fram i ”kön” för att komma in, eller behandlas alla reserver likadant, oavsett vilken ordning de valde skolan de hamnat i reserv på?
    • Anna : Det är en mycket bra fråga att ställa till personal på Gymnasieantagningskansliet. Jag kan ju bara resonera logiskt, utan att veta exakt hur de går tillväga - praktiskt sett. Tanken är att så många som möjligt ska få en gymnasieplats som de kan acceptera och bli glada över. Tyvärr kan inte alla komma in på sina första val. Tråkigt. Och det du som elev kan göra är att försöka få så höga betyg du kan få + att lägga in många val i din gymnasieansökan I DEN ORDNINGEN SOM DU VILL GÅ ... dvs din favoritskola högst upp. Sedan gäller det att hålla tummarna - ha tur! I Reserv ställs man enligt sina Betygspoäng /meritvärde; jämförelsetal/ - de som har högre betygspoäng har större chans att bli kallade från reserv; men allt detta gäller endast elever som sökte I TID, dvs t o m sista dagen i Omvalsperioden. Söker man senare - behandlas man "i sista hand", oavsett hur höga betyg man har.
    • : Hej. Fick det här i svar från Gyantagningen: ”Antagning till gymnasiet sker på betyg. Ditt reservnr baseras på din betygspoäng, inte vilken valrang du har på ditt val”. Jag förstår dock inte exakt vad de menar, skulle du kunna förtydliga?
    • : Så det innebär att reserverna inte spelar roll i vilken ordning du valt skola, utan vilka betyg det har? Har jag förstått det rätt då?
    • Anna : Jag har nu även utökat mitt tidigare svar till dig, var god läs ovan! :)
    • : Tack (: Så man kan vara reserv på flera skolor samtidigt? Inte bara på sitt förstaval utan alla andra som man prövas på? T.ex. om jag inte kommer in på Skola 1, prövas jag på Skola 2, kommer inte in där heller och sen på Skola 3. Då ligger jag alltså i reserv på alla dessa?
    • Mikael : Ja, så är det!
    • : Och det står med i antagningsstatistiken också?
    • : Alltså det är inte bara de reserver som valt skolan i förstahand som räknas in i statistiken?
    • Anna : Ja, så tolkar jag det också! Jag tror du har rätt! Lycka till med ditt gymnasieval! Vi håller tummarna! :)
    • : Tack! (:
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer