Charlie

    Hej! Min sambo har gymnasiebetyg som är godkända eller mer i alla betyg utom Matte 1b (hon gick estet, och läste sedan upp betyg på komvux, via Hermods.) Hon har därefter även läst in en undersköterskeutbildning. Nu har hon hittat en utbildning på Eslövs folkhögskola till behandlingspedagog, som kräver "behörighet för yrkesutbildning". Kan hon antas till den trots att hon har F i matten?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Charlie,
    varje folkhögskola gör sin egen antagning. Vad de menar med "behörighet till yrkesutbildning" vet jag inte. Om det står "behörighet till Yrkeshögskoleutbildning" då är det examensbevis från ett valfritt gymnasieprogram eller Slutbetyg med 90% godkända poäng... alltså nästan samma behörighet som högskola kräver (fast lite lägre ändå...). Det är rätt krångligt det här... men folkhögskolorna gör sin egen antagning. Jag tror att det inte är omöjligt att med den bakgrunden som din sambo har komma in på en folkhögskoleutb. till Behandlingspedagog
    Men om hon kan t.e göra prövning i matte 1a (lite lättare kurs än matte 1b) och få godkänt betyg, då är det ännu bättre - då skulle hon kanske t o m få ut examensbevis från komvux. Godkänt betyg i matte 1 är nämligen obligatoriskt "moment" för att kunna ta ut examensbevis. Det är OK att få betyget i Matte 1a (detta även om det på estetiska progr. egentligen ingår matte 1b...). På komvux är det lite friare vilka kurser som får ingå i examensbeviset.
    *****
    OBS! utbildningar till Behandlingspedagog finns även inom yrkeshögskola: och det är oberoende antagning till varje yh, precis som till varje folkhögskola - på så sätt kan man söka till många olika yh och samtidigt till många olika folkhögskolor; för varje ny ansökan har man en Ny chans.

    Några exempel på yh - Behandlingspedagog:
    campus-i12/behandlingspedagog-neuropsykiatriska-funktionsvariationer
    utbildning/campus-nykoping/behandlingspedagog-nykoping
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/behandlingspedagog