Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i NA är kursen Kemi1 obligatorisk (vilket du kan se i programplanen för NA>> du ser att Kemi1 står under "Programgemensamma ämnen" och med det är en obligatorisk kurs på samtliga inriktningar i det programmet)  och måste ingå i elevens examensbevis, även om eleven läser inriktning NA/samhälle. Så, min fråga är om du kommer få ut examensbevis från gymnasiet med F i kursen kemi1? I fall du inte alls har något betyg i kemi1 då kan du inte få ut examensbevis, då går du ut gymnasiet med ett studiebevis.
    Studiebevis ger dig inte Grundläggande behörighet. Grundläggande behörighet krävs för samtliga utbildningar på de svenska lärosäten.
    Det är två olika situationer:
    om du går ut gymnasiet med examensbevis eller med studiebevis.
    Studiebevis kan på komvux kompletteras upp till examensbevis; och man gör i så fall planering tillsammans med SYV i den kommunen där man är folkbokförd.
    Om du däremot går ut med examensbevis (med F i kemi1) och du saknar för behörighet till tandläkarprogrammet kurserna kemi 2 och fysik 2, då behöver du, formellt sett, inte skaffa dig godkänt betyg i kemi1, du behöver ju betyget i kemi2. Dock brukar komvux neka plats på högre/fortsättningskurser om man inte har godkända betyg i lägre kurser i samma ämne.
    Hur lång tid tar det att läsa kemi1, 2 och fysik 2?
    Det är tre kurser på 100poäng/styck. En 100p.kurs läser man på heltid på fem veckor. Vilket upplägg komvux i just din kommun kommer att erbjuda från hösten 2024, vet jag inte; det bästa är att ta upp det med komvux i din kommun. Tänk på att det är Folkbokförings-kommun (där du är folkbokförd vid tiden för komvux-ansökan) och inte där du bor eller där du vill läsa... om det är olika kommuner.
    Kontaktuppgifter till personal på komvux/vuxenutbildningen i Lerum finns på lerum.se/utbildning-och-barnomsorg/lerums-vuxenutbildning/kontakt - den information jag har lyckats få fram är att kursstart på komvux i Lerum blir den 27 maj 2024 men då har du inte gått ut gymnasiet, så det kan du inte söka till. Sedan är nästa kursstart 5 augusti 2024 och ansökningsperiod till den starten blir från 1 april till 3 juni 2024 (kontrollera datumen med personal på komvux i Lerum; datumen kan ändras "under resans gång").
    Det snabbaste är att läsa på heltid, antingen blanda kemi1 och fysik2 (läsa de kurser på 10 veckor, sammanlagt) och sedan ge sig på kemi2 och läsa den kursen på fem veckor, eller läsa en kurs i taget (fem veckor per kurs x tre = 15 veckor).

    Studie- och yrkesvägledare