SaraTson

    Jag är arbetssökande just nu och har endast arbetat i mina föräldrars företag tidigare. Jag vet att man inte bör ha anhöriga som referens i sitt CV, men jag har ingen annan referens att välja på. Hur hög betydelse har det om man anger ens förälder som referens? Och hur ska jag gå till väga när jag skriver att mina föräldrar är mina referenspersoner?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    min första tanke är att du bör samråda med en Arbetsvägledare på Arbetsförmedlingen som förhoppningsvis har erfarenhet av att "hantera" liknande frågor.
    Annars, så undrar jag vilka alternativ du har: du har jobbat där du har jobbat och i fall du inte uppger referens i din ansökan då har du ju ingen referens alls... vilket är ju inte bra.
    Mitt förslag är att du i CV och i ansökningsbrevet skriver "Referenser lämnas gärna på begäran". Arbetsgivare har olika "tillvägagångssätt": ofta träffar de några arbetssökande på intervju och först efter det frågar om vilka ens referenspersonerna är (och då har arbetsgivaren redan träffat dig och förhoppningsvis har sett att du är en bra/passande kandidat för jobbet).
    Jag undrar också om det fanns andra personer anställda i dina föräldrarnas företag än du och dina föräldrar? I så fall kan en annan person (som vad din tidigare kollega och i bästa fall också din chef), som också kan ge dig referenser, alltså bli din "huvud-Referensperson".
    Arbetsförmedlingen brukar rekommendera att man som referenser uppger två tidigare chefer (och med en chef menas här att det är ngn som hade personalansvar för dig) men det är långt ifrån alla som har haft två tidigare chefer (t.ex kanske söker personen sitt absolut första jobb).
    Tips! om du upplever att du har svårt att få jobb, diskutera med din handläggare på arbetsförmedlingen om du skulle kunna gå på en så kallad "arbetspraktik". Ännu ett annat förslag är att du kanske kan söka till ngn utbildning där praktik ingår inom utbildningen, på så sätt får du viss arbetslivserfarenhet och referenser (inom din utbildning), t.ex ingår LiA, lärande i arbetet, i de flesta yrkeshögskoleutbildningar: se utbud på www.yhguiden.se

    Studie- och yrkesvägledare