Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om man har flera olika betyg i samma kurs, så gäller det högre betyget.
    I vilka urvalsgrupper man prövas vid ansökan till svenska högskoleutbildningar är det Antagning.se som bestämmer.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Mano : Finns det någon regel som Antagning.se följer för att bestämma vilka urvalsgrupper?
    • Milla :

      Ja, det finns strikta regler. BI är direktgruppen, där prövas man utan kompletterande betyg (om man utan kompletteringar är behörig). BII är kompletteringsgruppen där man prövas om man genom komplettering blev behörig eller om man genom komplettering höjde sitt meritvärde. Läs gärna information på www.antagning.se

    • Mano : Okej, så om jag har fått C i t.ex. biologi 1 under gymnasiet och sedan gör en prövning i Komvux och får A, vilket höjer mitt meritvärde, kommer det att bli BII. Medan om jag får E, vilket innebär att det inte hjälper att höja mitt betyg, kommer det att bli BI. Är det rätt så?
    • Milla : Du kan i vissa fall prövas i både BI och BII samtidigt. Om du är behörig utan komplettering prövas du i BI med det ursprungliga meritvärde och om du höjer ditt meritvärde genom en komplettering prövas du samtidigt i BII med det högre meritvärde.
    Läs alla kommentarer