Elliot
    Finns det någon sorts "AP class" i Svenska gymnasium? Vilka isf?

    Och vad för sorts extracurricular activities kan man göra i Sverige för att ha en bättre chans att komma in på amerikanska universitet? (Förutom ordförande i nån schackklubb osv, vilket ej finns i Sverige)
    • Anna :

      ang. extracurricular activities så kan jag tänka mig att ex. vara volontär i en räknestuga kan vara en bra merit.

    • Saga : Aktiviteter som har anknytning till skolämnen t.ex. Unga forskare eller praktik på Karolinska under sommaren kan vara bra om de anknyter till de ämnen man söker men även olika sporter som man är bra i eller coachar.
    • : In the IB DP programme, extracurricular is what’s known as “CAS” or Creativity, Activity, and Service. Students must participate but they don’t get graded. However, if they don’t participate, they don’t get their Diploma. It’s great with CAS though because they develop their own interests, help others, learn to work collaboratively, etc. Many things count as CAS as long as experiences are “creative” or “active” or “service oriented”. After that, so long as they grow, develop skills, show commitment, show reflection, etc, then they’ve done it right. Universities around the world will see this as a bonus because it shows the student as more than just academically minded, but a well rounded person. Hope that helps
    • : Tack!
    • : Anna - Finns det några andra sådana volontärsorganisationer som inte kräver Matte 5 (då man läser den sista året om jag inte har fel)
    • Anna :

      För att bli en volontär i en räknestuga kan de väl inte kräva att du har godkänt betyg i matte 5? Det kan jag inte tänka mig att de skulle kräva. Tips! besök en räknestuga som liger närmast där du bor eller går i skola och se hur det ser ut, prata på plats med den ansvarige. Och jag/vi kan givetvis ge tips på många volontärs-organisationer; börja med att kika på länkar längst ner på framtid.se/yrke/volontär

    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elliot;

    en motsvarighet till AP class i Sverige är "spetsutbildningar" som finns på ca 50 gymnasieskolor. Inom vilket ämne är du intresserad av "AP class"?

    Exempel:
    Spetsutbildningar på ES/Bild-och-formgivning erbjuds på Apelrydsskolan (i Båstad, Norra Skåne) och på Järfälla gymnasium;
    EHRENSVÄRDSKA GYMNASIET i Karlskrona (Blekinge) erbjude spets i Naturvetenskap;
    Gullmarsgymnasiet i Lysekil erbjuder spets i Naturvetenskap/Marinbiologi;
    Globala gymnasiet i Stockholm erbjuder spets i Samhällsvetenskap;

    Hej igen,
    jag fick nu svar från en sakkunnig - var god läs nedan:

               Jag antar att du syftar på CAS, dvs Creativity/Activity/Service.

    Några exempel på aktiviteter som eleverna gör är:
    läxhjälp till yngre elever
    målargrupp för mindre barn
    hjälper till på Erikshjälpen och Röda Korset
    har språkkafé för personer som behöver träna prata svenska
    ungdomsgrupper med bollspel.

    Med vänliga hälsningar

    Hej igen, vi fick idag svar från en av IB-skolorna; var god läs nedan;

                   Alla IB-elever måste göra CAS – Creativity, Activity and Service. Det är en obligatorisk del av utbildningen som inte betygsätts men som måste göras. Eleverna ska vara aktiva i alla tre delar under 18 månader, samtidigt som de sätter upp mål och reflekterar över hur det går för dem under tiden. De utvärderar i slutet.

    Många av IB-elever som söker utomlands har en stor fördel av sina CAS-aktiviteterna, eftersom utländska universitet värdesätter dessa erfarenheter. Oftast är Service den delen som kan användas som bäst, då elever har engagerat sig i föreningar som Amnesty eller FN. Eller så har de hjälpt nyanlända att lära sig svenska. Eller varit voluntär på ålderdomshem eller dagis. Eleverna gör oftast dessa saker för att de måste men i slutet så märker dem hur mycket de har lärt sig och hur mycket de har själva fått tillbaka.

    I Sverige tittar man bara på poäng. Utomlands vill man kunna se att en elever är ”well-rounded” – att de är kreativa, att de tar hand om sig själva och att de bryr sig om andra. CAS-aktiviteterna hjälper eleverna att visa det.

    Hoppas att detta svar hjälper!

    Hej, jag fick idag svar från ännu en sakkunnig; var god läs svaret, nedan;

           Utländska utbildningar tittar på ansökningar ut ifrån ett holistiskt sätt, dvs. behöver den sökande visa vad den har för värderingar, vad den engagerar sig i, vad den vill få ut i livet osv.
    Att volontera eller vara aktiv i någon grupp är meriterande.
    Att driva eget eller studera något utöver gymnasiet är också bra.
    Utländska utbildningar vill snarare ha personer som är drivna, som har mål i livet än att personen har topp betyg.
    Sedan finns det utbildningar som vill ha både och, en driven och engagerad person med höga betyg.

    • : Bor i Stockholm, och för att komma in på typ Ivy League behöver man ju ta ganska många AP-classes, typ 10+, men den möjligheten finns inte i Sverige?
    • Anna :

      Jag tycker du har bäst chans på IB-programmet, som är det internationella programmet, efter vilket söker många elever till utländska universitet. Ett annat alternativ, som jag tror kan vara en framkomlig väg till ditt mål, är att efter ett vanligt svenskt gymnasieprogram läsa några kurser på universitetet och på så sätt samla på sig "meriter" och efter det söka till universitet utomlands. men du får jättegärna vända dig till personal på IB-programmet (på de gymnasieskolorna som erbjuder IB). I Stockholm erbjuds IB på de här gymnasieskolorna.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, jag pratade nyss med en sakkunnig som säger att det är omöjligt att gissa vad Antagningsenheten på ett utländskt universitet kommer att värdera högre: ett extra språk, att den sökande spelar musikinstrument eller att hen har varit mycket aktiv i någon hjälporganisation som t.ex Röda Korset.

    Antagningen på de utländska universiteten brukar värdesätta Mångfald: att studerande ägnar sig åt Olika intressen men exakt Vilka som är ”bäst” är omöjligt att ge exakt svar på.

    Tips! Om du redan nu är engagerad i någon extra-curriculums fortsätt med det; börja kanske med en ny aktivitet som du verkligen brinner för. Ibland ses det som en fördel att man engagerar sig i områden som ligger nära den framtida utbildningens område men ibland är det tvärtom, pga de tycker det är bra att vara mångsidig.

    Studie- och yrkesvägledare
    Saga SYV

    Hej!

    aktiviteter som kan räknas som Extra Curricular, behöver bli dokumenterade och intygade av någon ansvarig på stället där de utförs. Det är inte säkert att det räcker ändå som “bevis” utan att skolan är involverad och kan garantera att aktiviteterna är “lämpliga” och “i tillräcklig omfattning” för att en Ivy League School ska acceptera dem som underlag för intagning.

    På en IB-utbildning ingår det CAS som ett obligatoriskt moment som även Ivy League Schools känner till och accepterar.

    CAS står för Creativity, Activity och Service och kursen sträcker sig över 18 månader. Eleverna väljer, planerar och utför själva aktiviteter inom dessa tre områden. Eleverna väljer utifrån sina egna intressen och önskemål, så vill man hitta aktiviteter som kan vara meriterande i en ansökan till ett universitet i USA, är det möjligt. Exempel på sådana aktiviteter som tidigare elever haft och som jag kan tänka mig skulle kunna vara till hjälp är:

    Inom Service hade jag en grupp på tre elever som tog kontakt med ett äldreboende i stan. De gick sedan, under en termin,  en gång i veckan till äldreboendet för att ordna aktiviteter för dem som bodde där.
    Ett annat exempel på Service är att vara barntränare inom en idrott eller annan verksamhet.

    Inom Creativity har jag många elever som varit med i skolans gymnasiespex Stjärnparaden. Inom Stjärnparaden finns diverse olika grupper, tex sång, teater, manus, dans, dekor och smink. Jag har även elever som på olika nivåer använt Creativity för att lära sig/fördjupa spela ett instrument.

    Inom Activity handlar det om att utöva någon sport.

    mvh

    Saga