Hej Haidar,

    nu, till antagning till höstterminen 2017, kommer det för första gången slås ihop urvalsgrupperna - BI och BIex - och vi vet inte hur antagningsgränsen påverkas av den ihopslaggningen.

    Jag hoppas du har anmält dig till högskoleprovet som äger rum 1 april. Att man gör högskoleprovet flera ggr höjer chanser att få högre resultat på högskoleprovet.

    Konkurrensen brukar vara hård till apotekarprogrammet. Apotekare>> är ett populärt yrke.

    Mitt råd är därför att du söker till flera orter; och att du även söker utbildning till Receptarie>> dvs att du som lägre prioriterade alternativ i din ansökan till högskoleutbildningar sätter in Receptarieprogrammet.

    Samtidigt som du söker upp till 20 alternativ till högskola/universitet, kan du samtidigt även söka andra utbildningar, helt oberoende av din ansökan på www.antagning.se - till högskola/universitet.

    Kika gärna på yrket Apotekstekniker>> (det är en yrkeshögskoleutbildning>> som förbereder till det yrket).

    Även yrken som BMA>> och Kemist>> har mycket gemensamt med yrket apotekare.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA