Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag förstår av din fråga att du är intresserad av yrken Apotekare och Receptarie. Det vi vet om de yrken berättar vi om i yrkespresentationerna, se information på www.framtid.se - snabblänkarna, nedan:
    framtid.se/yrke/receptarie
    framtid.se/yrke/apotekare
    I Sverige hör båda de yrken till de så kallade "legitimationsyrken" där legitimation från socialstyrelsen krävs. Hur det i alla andra länder kan vi på FRåGA SYV inte redogöra för (det får man undersöka i det landet det gäller).
    Vad gäller möjlighet till anställning (lätt att få jobb? eller svårt att få jobb?) så är det ganska svårt att säga och även lönefrågan är inte lätt att svara på; bland annat beror det på att utbildningarna är långa; på apotekarprogrammet läser man i 5 år och på receptarie - 3 år. På så lång tid framåt kan mycket ändras (lönenivåerna kan ändras och även möjlighet till anställning kan också ändras, t.ex kan i alla fall teoretiskt sett en del av receptaries arbetsuppgifter gå till en Apotekstekniker som har en yrkeshögskoleutbildning och då krävs inte lika många receptarier, men en del av apotekarnas arbetsuppgifter skulle kanske kunna gå till receptarier, och då krävs det inte lika många apotekare). Andra faktorer är också viktiga - t.ex kan mer försäljning (även av de receptbelagda läkemedel) ske över internet och i så falls så kanske behovet av att anställa apotekspersonal minskar.
    Hur lätt eller svårt att få jobb beror även på var i landet man söker jobb - i Stockholm eller i Norrland... Det kan vara två helt olika situationer i olika delar av Sverige. Är man beredd att flytta eller börja med korta vikariat, så är det lättare att få jobb. Men så länge det ej ges jobbgaranti kan jag inte garantera att alla utbildade får jobb.

    Studie- och yrkesvägledare