Brendan
    Hej!
    Har ni någon aning om hur arbetsmarknaden kommer se ut för apotekstekniker. Jag vet att det kommer bli en brist på främst receptarier, men jag har inte hittat något om apotekstekniker. Det har ju varit "stopp" för apotekstekniker-utbildningarna på YH, men nu verkar de återupptas (bland annat Lernia har en till höst).
    Svensk farmaci säger t. ex. att stoppet var för att det finns ett överskott av den yrkesgruppen, och de redan beviljade utbildningarnas studenter kommer att motsvara de antal som förväntas behöva anställas.
    http://svenskfarmaci.se/arbetsliv/stopp-for-teknikerutbildning/
    Har ni någon aning hur det kommer bli?

    MVH

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om yh beviljas då finns det goda chanser till anställning för det är bara då yh beviljas!:)

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Brendan!

    Yrkeshögskoleutbildningen Apotekstekniker är av Myndigheten för yrkeshögskola beviljad att starta på fyra olika orter: Stockholm, Malmö och på distans på två till. Myndighet för yrkeshögskola beviljar starter på Yrkeshögskoleutbilndinar enbart om bedömning görs att behover finns på arbetsmarknaden, därför svarar vi att det kommer att finnas goda chanser att få jobb som Apotekstekniker på 2 till 3 års sikt. Beviljade starter finns i augusti 2016, under 2017 och start i Stockholm i januari 2018 och de studerande blir färdigutbildade till sommaren 2019.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA