Alice

    Hej! Jag tar studenten nu till sommaren från naturprogrammet och ska snart söka till universitetet. Jag vill arbeta med mäns våld mot kvinnor och undrar vilka arbetsplatser som är lämpliga för det. Ex. Socialstyrelsen och polisen osv. Med ” arbeta med mäns våld mot kvinnor” menar jag förebygga, utreda och hjälpa utsatta kvinnor. Även vilka utbildningar som är relevanta? Med vänlig hälsning

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,

    läs gärna information i följande presentationer: yrke/kvinnojoursmedarbetare, Socionom, Kurator, Psykolog, Genusvetare, Beteendevetare.
    Socionomer och Kuratorer har i grunden examen från socionomprogrammet, som är ett program på högskolenivå som leder till yrkesexamen.
    "Beteendevetare" är ett samlingsnamn för ett antal yrken, däribland flera - som borde vara av intresse för dig (utifrån det du skriver i din fråga).

    Psykologer & Kuratorer inom hälso-och sjukvården är i Sverige legitimationsyrken, där socialstyrelsen utfärdar legitimation; de yrken är strikt reglerade. Men de flesta andra yrken inom det område som du är intresserad av är icke-reglerade och det blir upp till arbetsgivare att bestämma vem som får jobbet och diverse olika utbildningar kan accepteras som passande/relevanta.

    • : Tack! Vilken utbildning är relevant för arbete med mäns våld mot kvinnor inom polisen ? Bortsett från polisutbildningen
    • Anna :

      Förutom personer med polisutbildningen kan Polisen anställa, vid behov, även civilutredare (kravet brukar vara "3årig högskoleutbildning" inom "relevant område" som t.ex är samhällsvetenskap, juridik, kriminologi och liknande). Känner inte till ngn speciell utbildning som skulle vara inriktad på att specifikt utbilda till civilutredare. I jobbannonser brukar stå "treårig högskoleutbildning" eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivare bedömer vara passande (alltså är det en "vag beskrivning" av vad polisen "söker efter": de brukar vilja se vilka som söker och välja de som passar just då... kan hända att vissa språkkunskaper eller att man är mycket duktig på data/it ger företräde). Där yrken är icke-reglerade blir det helt upp till arbetsgivare att bestämma, och kraven som Polisen ställer på civilutredare kan variera över tid; om några år kanske andra kompetenser kommer ge företräde. Därför är det omöjligt att ge svar "gå den här utbildningen". Allmänt gäller: vill man jobba inom polisen, är det nästan alltid mycket bra att gå polisutbildningen. Har man då även en annan utbildning, förutom polisutbildningen, kan det vara ett mycket stort Plus.