emmaqvarnstrom

    Hej! Jag studerar på sjuksköterskeprogrammet med mål att studera vidare till barnmorska. Som jag förstått är kravet att man efter man fått ut sin sjuksköterskelegitimation behöver minst ett års arbetserfarenhet innan man kan söka till barnmorskeprogrammet. Jag undrar om det finns något krav på att den arbetserfarenheten hämtas i Sverige, eller om det går bra att arbeta i ett annat land i Norden det året, som Danmark eller Norge?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    som reglerna ser ut idag, så kan man ha sin arbetslivserfarenhet inför den svenska utbildningen till Barnmorska från utlandet. Det är antagning.se (en avdelning inom Universitets- och högskolerådet) som bedömer äkthet och innehåll i det tjänstgöringsintyget som du inkommer med och lägger in uppgifter om din arbetslivserfarenhet i antagningssystemet. Som det är idag, så godtar antagning.se tjänstgöringsintyg från olika länder. Hur det blir i framtiden är det ingen som till 100% kan svara på... känner dock inga planer på förändring på den punkten men du får, om du vill, fråga de som jobbar på antagning.se. t.ex kan du ringa 0771-550 720 på vardagar kl.9-16.

    Studie- och yrkesvägledare