Etoile

    Jag undrar vilka yrken / arbetsplatser som har ett lägre arbetstempo och som inte är ett ensamarbete? Har en npf-diagnos och en stress-diagnos efter två svåra trauman. Arbetar i dag i ett yrke och på en arbetsplats med mycket hög stress, tempot gör att jag får flera symtom på sämre hälsa. Jag trivs bra i en härlig arbetsgrupp där tempot är lägre och noggrannhet prioriteras före snabbhet Vänligen ge mig omfattande, konkret vägledning. / mvh. en ledsen Etoile

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag förstår att du behöver hitta ett yrke och en arbetsplats som passar din situation men det kan tyvärr bli svårt att hitta ett yrke och arbetsplats som passar dina behov. Jag ska försöka ge dig några förslag på yrken och arbetsplatser som kan ha ett lägre arbetstempo och där noggrannhet prioriteras före snabbhet.

    Här nedan är några exempel: (yrkesbenämningar i "blått" är klickbara länkar som leder till en ganska omfattande beskrivning av det aktuella yrket på www.framtid.se, en sajt där totalt över 2.ooo yrken finns beskrivna).

    Arkivarie och bibliotekarie: inom dessa yrken arbetar man med information och dokumentation, vilket ofta kräver noggrannhet och god organisationsförmåga snarare än snabbhet. Arbetsmiljön för de som jobbar i de yrken är oftast lugn.

    Laboratorieassistent: som laboratorieassistent arbetar du med att analysera prover och genomföra experiment, vilket kräver precision och noggrannhet. Tempot är vanligtvis lägre än i många andra yrken.

    Trädgårdsarbetare: i fall du tycker om att arbeta utomhus och med växter kan trädgårdsarbete vara ett yrke som passar dig bra på grund av att man kan arbeta med lägre tempo. Det kan dock vara fysiskt krävande; det är inom det yrket viktigt att vara noggrann och ta hand om växterna på rätt sätt.

    Konsthantverkare: om du har en kreativ ådra kan du överväga att satsa på att bli en konsthantverkare. Det yrket kräver noggrannhet och precision snarare än snabbhet. Och det borde kunna finnas möjlighet att slippa arbeta ensam, utan man kan hitta arbetsplatserna där man arbetar i grupp.

    Museipedagog och kulturvetare: Om du är intresserad av historia och kultur kan du överväga dessa yrken, inom vilka man arbetar med att förmedla kunskap och engagera besökare, vilket kan ske i en lugnare och mer avslappnad miljö.

    Det är viktigt att notera att arbetsmiljö och arbetstempo kan variera inom samma yrke beroende på arbetsplatsen. Det kan därför vara en bra idé att besöka olika arbetsplatser och prata med anställda för att få en bättre uppfattning om hur det är att arbeta där.

    Jag hoppas att dessa förslag hjälper dig på vägen mot att hitta ett yrke och en arbetsplats som passar dina behov och förutsättningar.

    Studie- och yrkesvägledare