Maria98

    Hej, jag är utbildad arbetsterapeut. Nu känner jag att jag vill testa på något annat men utan att läsa ett nytt program. Dessa är kurserna jag läst under utbildningen. - professionell utveckling, temarbete och ledarskap inom arbetsterapi - hälsofrämjande arbetsterapi i ett välfärdsperspektiv - tillgänglighet och delaktighet i aktivtet -arbetsterapi vid sjukdomar och hälsoproblem -arbetsterapi, aktivitet och hälsa -kroppsstruktur och funktion i relation till aktivitet och miljö. Till min fråga nu, vilka ytterligare kurser kan jag läsa till för att jobba mer administrativt/handläggare/utredare? Kan jag tillgodoräkna dessa kurser i något annat program/yrke? Tacksam för all information!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    om du kan tänka dig jobba som t.ex FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FK eller Studiestödsutredare på CSN så är det möjligt att du får ett sådant jobb nu, på en gång; detta för att kraven inför den sorterns jobb brukar bestå av "någon sort högskoleexamen á 180 högskolepoäng"  och inom vilket kunskapsområde examen ligger brukar i princip inte spela någon roll (man får utbildning på arbetsplatsen efter anställningen, alltså man får lön när man lär sig jobbet vilket är ju mycket fördelaktigt).
    Annars, så är jobben/yrken som du nämner i din fråga, som t.ex administratör, handläggare och utredare, i Sverige, icke-reglerade. Det betyder att arbetsgivare anställer vem de tycker passar (med vilken utbildning som helst); ibland kan andra meriter som körkort, vissa språkkunskaper eller att man tidigare har jobbat inom en viss bransch bli avgörande för möjlighet att bli anställd.
    Du får söka alla de tjänster som du vill ha. Du kan också fundera på att starta eget (om du kan komma på en hållbar affärsidé).
    De kurserna du nämner i din fråga är ganska "yrkes-specifika" just inför yrket Arbetsterapeut. Men fråga också gärna studievägledare på de institutioner där arbetsterapeutprogrammet ges ang. om de kan svara om någon av de kurserna kan bli tillgodoräknad inom något annat universitetsprogram (som allmän studievägledare saknar jag den kunskapen, tyvärr). Du kan också fråga studievägledare på arbetsterapeutprogrammen om de kan tipsa om några påbyggnadsutbildningar för en utbildad arbetsterapeut t.ex magister- eller masterprogram eller kurser på avancerad nivå (men då kommer du troligtvis ytterligare fördjupa dig inom samma yrke, yrke/arbetsterapeut och i fall du vill komma ifrån det yrket, så kanske det inte är en så bra idé...).
    Vad gäller administrativt arbete, så tänker jag också på ev.möjlighet att bli anställd som utbildningsadministratör på en institution där arbetsterapeuter utbildas (de jobben är inte många och jag vet inte om ngt av de kan bli ledig för tillsättning men folk går ju i pension, blir föräldralediga eller vill byta jobb... och det kan ganska plötsligt uppstå behov av att anställa en utbildningsadministratör, i alla fall på ett "vik"(vikariat) eller sommarjobb - och på så sätt kan du få in foten i admin-branschen, så lämna gärna Intresseanmälan på institutionen som utbildar arbetsterapeuter och kanske även på andra institutioner som utbildar inom andra vårdyrken - bara en tanke... som, förhoppningsvis, kan funka).

    Studie- och yrkesvägledare