Emilie
    Hej! Jag funderar på att gå ekonomiprogrammet, men kan jag fortfarande efter det utbilda mig till arkitekt? Kommer att läsa matte 3b men det ser inte ut som att jag kan lägga till naturkunskap 2.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,
    utan Naturkunskap 2 (godkänt betyg i den kursen) blir du inte behörig (som behörighet ser ut idag) till arkitektutbildnignar på högskolenivå. På naturvet. programmet läser man kemi, fysik och biologi och då behöver man inte läsa naturkunskap 2. På teknikprogrammet läser man kemi och fysik (och förhoppningsvis kan också välja till läsa biologi) och då blir man också behörig till de utbildningar på högskolenivå som kräver naturkunskap 2. Om det är så att en elev ej kunde på gymnasiet bli behörig, kompletterar man efter gymnasiet. Förutom utbildningar på högskolenivå finns också utbildningar i andra skolformer, ex. på yrkeshögakola. Se gärna några exempel: yrkeshogskolan-kungsbacka/byggprojektoer-cad-bim ; utbildning/sti-stockholms-tekniska-institut/sti-ingenjor-belysningsprojektor; utbildning/nackademin/byggprojektor-bim-solnautbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering