Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du skriver i din fråga: "... Jag har tagit studenten i juni och jag ska fortsätta läsa kurser i september ..." men du skriver inte vilka "kurser" du ska läsa (är det på högskola-universitet? på yrkeshögskola? på komvux?). Oavsett, så är det CSN som är bäst att fråga om allt som har med ekonomiska studiestöd att göra för att det är där som beslut fattas och utbetalningarna kommer därifrån (och detta oavsett vad någon annan säger). Det finns mycket information på www.csn.se som du gärna får läsa. Du kan också kontakta de som jobbar på CSN.
    Om din fråga gäller studiemedel, så måste du läsa på minst halvtid + uppfylla ett antal andra villkor för att ha rätt till studiemedel. Självaste utbildningen måste vara "studiemedelsberättigad" och du måste ha "principiell rätt till svenskt studiestöd" och du måste påbörja din utbildning för att kunna skicka in Studieförsäkran (det är först då som utbetalningarna kan komma från CSN). Om du redan nu vet start på dina studier om omfattning (om det blir heltid eller 75% av studietakt eller en annan omfattning, t.ex halvtid) så kan du redan nu göra ansökan om studiemedel men du måste ändå skicka in Studieförsäkran och det kan du göra tidigast första dagen på utbildningen.

    Studie- och yrkesvägledare