Beppo

    Hej! Jag har en fråga om man går teknikprogrammet vid gymnasiet och med inriktning produktionsteknik. Ifall jag rent hypotetiskt har gått både åk 1 och åk 2 inom detta program och inriktning. Men att sedan få för mig att byta till en annan skola inför åk3 men samma program, dock med inriktningen produktutveckling och design. Om jag har läst inom min inriktning under åk 2: Mekatronik 1 100 p Produktionskunskap 1 100 p Produktionsutrustning 1 100 p Och produktutveckling och design under åk 2: Bild och form 1a1 CAD 1 Design 1 Finns det en praktisk möjlighet för att den nya skolan ska kunna ta in mig på åk 3, trots att jag inte har läst bild, CAD och design exempelvis. Min fundering är därmed om det är möjligt att byta inriktning så ''sent'' i gymnasiet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    En gymnasieskola får inte ta in en elev som inte kommer kunna läsa kurserna för att uppfylla kraven för examensbevis. Det är ganska strikta krav vilka kurser som bör ingå i examensbevis från gymnasiet. Alla kurser inom en av inriktningarna måste ingå i elevens examensbevis från gymnasiet (du får gärna kika på Programplan för TE >>>). Ett stort problem med att byta inriktning inför år3 på gymnasiet är att beslut om Individuellt anpassat program måste, av rektorn, fattas innan eleven går ut årskurs 2. När eleven gick ut årskurs 2 kan inte längre beslut om Individuellt anpassat program fattas (enligt de nuvarande reglerna) och då måste kurserna på den "gamla skolan och inriktningen" och "den nya skolan och inriktningen" stämma överens ganska bra, för att i annat fall kan inte eleven uppnå kraven för examensbevis och i så fall får inte skolan anta honom/henne.  De flesta som byter gymnasieskola eller program eller inriktning inom programmet bör det inför årskurs 2 (alltså på sommaren mellan årskurs 1 och 2). Då är det ännu inte för sent för rektorn att fatta beslut om Individuellt anpassat program. Du får gärna kika på https://www.fragasyv.se/info/individuellt-anpassat
    Det ska "mycket till" /ganska mycket tur ska man ha/ för att det skulle slumpa sig så att byte av inriktning inför årskurs 3 på gymnasiet skulle vara möjligt. Som regel är svaret - nej. Men det går säkert hitta några få undantagsfall när kurssammansättningen (i vilken ordning kurserna lästes och vilka valbara kurser en skola kan erbjuda) slumpade sig så att det blev möjligt. Ännu en viktig (kanske viktigaste) aspekten är  -- om det kommer finnas plats på den utbildningen i vilken du inför årskurs 3 vill hoppa in. Finns det ingen ledig plats, då kan man inte hoppa in. Och det går inte på förhand veta om ledig plats kommer att finnas.

    Studie- och yrkesvägledare