Joajibai

    Hej jag har gått det första året på gymnasiet på teknikprogrammet men vill nu börja på en distans undervisning istället. Jag kollade på angeredsgymnasiets inriktningar men de saknar teknik vilket jag vill fortsätta gå. Vad finns det för alternativ när det kommer till en online skola? Finns det skolor som inte nödvändigtvis håller prov etc själva men hjälper dig gå igenom materialet för att du sedan skulle kunna skriva prov själv på konvux eller finns det riktiga onlineskolor med tekniklinjen? Tack i förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    HEJ,
    det är tyvärr så att distansgymnasiet Korrespondensgymnasiet erbjuder inte teknikprogrammet. Och det är just "Korr-on-line" som har uppdrag från skolverket att erbjuda distansundervisning på gymnasienivå för de elever som på grund av hälsoskäl eller sociala omständigheter inte kan gå i en fysisk gymnasieskola. Du kan titta på skolans presentation på Gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet men TE erbjuds, så vitt jag vet, inte på distans.
    De flesta gymnasieelever i Sverige går i fysiska gymnasieskolor.
    ***
    Alternativet Folkhögskola: från den terminen under vilken du fyller 18 år (som tidigast) skulle du kunna börja läsa på gymnasienivå på en av folkhögskolorna. Allmänna kurser på folkhögskolorna kan ibland erbjudas på distans (kan vara så att obligatoriska träffar ingår... eller inte - det får man se när det blir mer aktuellt för din del, om du är intresserad av det alternativet och när du blir tillräckligt gammal).
    ***
    I Göteborg erbjuds TE/inriktning Teknikvetenskap på följande gymnasieskolor: se skolornas presentationer på gymnasieGuiden.se/TE_teknikvetenskap-Gbg

    Studie- och yrkesvägledare