AlexanderLucas

    Hej. Jag skulle vilja utbilda mig till ADHD-coach. Finns det någon utbildning, kurs eller program som är anpassat? Jag själv är diagnosticerad med ADHD och besitter väldigt mycket kunskap runt om diagnosen. Jag har erfarenhet från ännu inte avslutad utbildning till lärare inom fritidshem där flera kurser är avverkade som bland annat handlar om NPF-spektrat. Jag gick barn och fritidsprogrammet på gymnasiet. Finns det redan meriter nog att kunna börja arbeta som coach på något sätt?

    • Anna Hallén : Hej! Tack för din fråga. På https://annahallen.se/adhd-coach/ hittar du en ettårig utbildning till ADHD coach. Beroende på intresse, personlighet och bakgrund så kan en ADHD-coach arbeta på många olika vis. De med tidigare kunskap och utbildning såsom socionom och lärare använder kunskapen på sina befintliga arbetsplatser. Andra startar eget företag och arbetar ofta med provat coachning, kurser och föreläsningar. Målgruppen kan vara familjer, barn i skolan, unga vuxna eller vuxen som precis fått sin diagnos. Ex https://jeanettelilja.se/ och https://www.xn--strlandeadhd-vcb.se/ Utbildningen är bred och innehåller allt från signalsubstanser till exekutiva förmågor och droger.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Eftersom "ADHD-coach" finns ej, i Sverige, bland de reglerade yrken, är det extremt svårt att ge tips och råd kring vilken utbildning man måste skaffa sig.
    Din nuvarande/pågående utbildning och din erfarenhet, inklusive dina studier inom NPF-spektrat och ditt framtida arbete inom fritidshem, tillsammans med din personliga erfarenhet av ADHD, är mycket värdefulla meriter inför att arbeta med frågorna kring ADHD.
    Att vara ADHD-coach handlar inte bara om att förmedla kunskap, utan också om att påverka och skapa möjligheter för individer med ADHD. Dina erfarenheter och tidigare utbildning kan därför vara en stark grund att bygga vidare på inom detta område. Du kan lära dig mycket genom självstudier men det finns också utbildningar hos privata utbildningsanordnare men du får själv bedöma om de utbildningarna är intressanta och/eller värdefulla för dig.
    Vi på FRåGA SYV har  tyvärr ingen egen expert på det område och vi vet inte om de utbildningar som jag kommer att nämna, nedan, håller mycket hög kvalité och kan leda dig framåt mot de mål du har. De utbildningarna kan vara perfekta för dig eller inte alls intressanta för dig - det får du avgöra själv.
    Här (nedan) kommer jag att nämna de utbildningar som jag har "googlat mig till":

    1.**Anna Halléns ADHD-coach distansutbildning**: Denna utbildning är indelad i fyra block och täcker områden som ADHD/ADD-basfakta, kostens betydelse, sömn, och fördjupning i signalsubstanser, samt tekniker för coachning och rådgivning. Utbildningen erbjuder även fördjupning i familjecoaching, ADHD hos tjejer, och explosiva barn. Efter genomgången utbildning kommer du att ha kunskaper för att skapa individuella lösningar för koncentration, motivation, beteende och inlärning.

    2. **Ackrediterade ADHD Coaching-kurser**: Organiserade av STC Higher Education, Marie Enback, Carola Stivola/ADHD Malta, och ADHD Mind and Mission AB, dessa kurser är indelade i olika nivåer. Nivå 1, "The Adult ADHD Coaching Approach", är en 130 timmars kurs som erbjuder 5 ECTS-poäng. Den är avsedd för vuxna som är kunniga om ADHD och som regelbundet kommer i kontakt med personer med ADHD i sitt yrke. Kursen täcker områden som interaktion och coachingövningar med kollegor, samt skriftliga uppgifter för diplom och ECTS-poäng. Nivå 2, "The ADHD Group Coaching Course", är en 250 timmars kurs som också erbjuder ECTS-poäng och fokuserar på gruppdynamik och processer i gruppsammanhang.

    Studie- och yrkesvägledare