Daniela
    Hej,
    jag har en elev som bla. vill få zoohandlarintyg och ska söka till gymnasiet till hösten 2020; hen är tidigt ute, men nu tänkte jag att vi ska hitta vilka skolor som kan erbjuda det - hittade en "rolig" lista på Jordbruksverkets hemsida, som inte stämmer; många av gymnasieskolor har bytt namn, eller lagt ner - i den listan; På jordbruksverkets hemsida står det att sidan är rätt nyligen uppdaterad men det kan inte stämma då info är gammal. Att "Bråka" med Jordbruksverket har jag varken tid eller lust, då vänder jag mig hit i stället; hoppas ni kan hjälpa till: vet ni vilka gymnasieskolor som från hösten 2020 kommer ha tillstånd att utbilda så att eleven kan få "zoohandlarintyget"?
    Tusen tack på förhand!
    D:
    • SYV-besökare : 036-155883 Inger Söderkvist på Jordbruksverket är administratör som borde ha koll på "djur-avdelningen". Man kan testa ringa henne. Lycka till! :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Daniela,
    På på gymnasieguiden.se/gymnasium?query=zoohandlarintyg har gymnasieGuiden.se en lista på skolor som har rätt att utfärda Zoo-handlarintyg; i alla fall vad vi tror stämmer "på ett ungefär". Det är Jordbruksverket som bestämmer vilka utbildare som får utbilda i bl.a den frågan och utfärda den så kallade "Zoo-handels-intyget" (utbildning som förbereder inför jobb med försäljning av djur).

    Jag kan inte lova att listan (se länk ovan) är fullständig eller helt aktuell. Detta pga situationen kan förändras snabbt. Sedan brukar det inte vara alla elever som går på skolan som får möjlighet att få det intyget, utan man måste uppfylla vissa krav (få godkända betyg); sedan kanske mitt i utbildningen så förlorar skolan rätten att utfärda det Intyget eller så begränsar skolan antal elever som får den möjligheten och just "din elev" kanske inte ens får chansen.
    Med allt detta sagt, så se listan - länk overst i detta svar. Det är de gymnasieskolorna som vi idag "tror" har den rätten men hur det blir från hösten 2020 är det svårare att säga; mycket möjligt att alla de behåller tillstånd även då och det kan t om bli nya skolor som blir godkända av Jordbruksverket; så listan kan bli längre.
    GymnasieGuiden.se uppdateras kontinuerligt. Därför kan det bli så att info som du ser imorgon är annorlunda mot det du ser idag.

    Hälsningar
    Mikael

    • SYV-besökare : Jag vet att det där med Zoohandlare-intyget/certifikatet brukar ligga lite "utanför" vanliga undervisningen; och det är endast de som vill och som klarar kraven som kan få det; det är inte obligatoriskt och "ingår" inte på det vanliga sättet, att alla läser mot det intyget (och det är definitiv inte alla som får intyget/certifikatet).