Benjamin

    Hej, Vår dotter går i nian och har Spanska både som moderna språk och som modersmål. Vi har därför två frågor: 1. Kommer hon att kunna tillgodoräkna sig betyg i bägge ämnena för att söka gymnasium? 2. Om hon fortsätter läsa Spanska som moderna språk i Gymnasiet, kan hon få meritpoäng för ämnet trots att det är hennes modersmål? Tack!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Vid ansökan till gymnasiet - gäller: om en elev har godkänt betyg i Moderna språk som hen läste som Språkval i sitt slutbetyg från grundskolan, tar man det betyget och " lägger det åt sidan " ett tag ... Sedan väljer man 16 bästa/högsta betyg av alla andra betyg, där kan flera olika språk finnas med... I din dotters fall blir det troligtvis 17 betyg och ett av dem Modersmål (spanska)... De 16 högsta betyg räknar man summan av, som Max kan det bli 320 betygspoäng Och sedan lägger man till poängen för Moderna språk/språkval. Om eleven t.ex har C betyg i moderna språk och D betyg i 16 andra ämnen och så hade hen också E i ett ämne...  Då räknar man så här: E betyget räknas inte in, då det ingår inte i de 16 högsta betyg. D i 16 ämnen multiplicerar man med 12,5 och sedan lägger till 15 betygspoäng för C i moderna språk .

    På gymnasiet får man läsa både moderna språk och modersmål inom samma språk men modersmål ger inte merit utan det är endast moderna språk 3&4 som ger meritpoäng >>.

    • : Hej Mikael, tack för snabbt svar. Då vår dotter har A i Spanska både som moderna språk och som modersmål förstå jag det som att hon kan tillgodoräkna sig bägge i de 17 ämnena som ger poäng inför gymnasiet. Mvh
    • Mikael : Jag tror du har förstått rätt men läs gärna en sammanfattande förklaring på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde där det även finns räknehjälp.