Fatima.
    Hej!

    För att någon ska kunna läsa ett nationellt program på gymnasiet behöver man börja på programmet senast det första kalenderhalvår man fyller 20 år. Om man börjar ett treårigt gymnasieprogram (HT) när man är 19 år, kommer man kunna:

    1. Fortsätta sin treåriga utbildning och gå ut gymnasiet vid 22 års åldern?
    2. Gå ett år på programmet tills man fyller 20 år och sedan avbryta sin utbildning eftersom man har nått åldersgränsen?

    Om det är nr 2, vad är meningen med denna lag då? Lagen kan lika gärna bestämma att man behöver börja på ett gymnasieprogram senast det första kalenderhalvår man fyller 17 eftersom alla gymnasieprogram är treåriga och om man börjar ett program när man är 17 år går man ut när man är 20 år, exakt vid åldersgränsen.

    Konkretisering:

    Fyller år 5 mars.
    Börjar HT 22 och är 17 år.
    Börjar VT 23 och blir 18 år.
    Börjar HT 23 och är 18 år
    Börjar VT 24 och blir 19 år.
    Börjar HT 24 och är 19 år.
    Börjar VT 25 och blir 20 år. Går ut gymnasiet.

    Fyller år 5 mars.
    Börjar HT 22 och är 19 år.
    Börjar VT 23 och blir 20 år.
    Börjar HT 23 och är 20 år.
    Börjar VT 24 och blir 21 år.
    Börjar HT 24 och är 21 år.
    Börjar VT 25 och blir 22 år. Går ut gymnasiet.

    Ber om ursäkt om jag har förstått det hela fel.
    Tack i förhand för svaret!
    MVH

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns också en regel som säger att man har "rätt att fullfölja påbörjad utbildning" och då blir man inte "utkastad" från utbildningen på grund av åldern, om man har påbörjat och studerar. Hoppar man inte av och inte skolkar för mycket (gäller gymnasiet), då läser man vidare. OBS! för att kunna bli antagen till gymnasiet gäller också att man Ej sedan innan redan har fullföljt en 3-årig gymnasial utbildning (med undantag av IM, introduktionsprogrammen för att man i vissa fall kan ha läst i 3 år på IM men ändå kunna sedan bli antagen till gymnasiet, men åldersgränsen - vid antagning - gäller, alltså kan man inte vara "för gammal").
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare