Hej!
    Om du blir antagen till kursen Komvuxarbete, bör du inkomma med förslag på temat och frågeställningar och det är Handledaren för komvuxarbete (som oftast är utbildad Lärare) som godkänner temat och frågeställningarna eller svarar att de inte passar och du bör komma på andra förslag på temat och/eller på frågeställningarna. Jag kan inte tänka mig att en studie- och yrkesvägledare skulle få i uppdrag att godkänna teman för komvuxarbete men fråga på komvux i din "hemkommun" (alltså, kommunen där du är folkbokförd) om hur val av temat för komvuxarbete går till.
    Studie- och yrkesvägledare sätter inte några betyg. Hen kan därför inte ge betyget (bedöma) komvuxarbete och därför bör inte hen heller godkänna temat för komvuxarbete (det är i alla fall vad vi på FRåGA SYV tro oss veta). Med det sagt, kan jag inte utesluta att i någon kommun, på komvux, så finns kanske en lista på teman för komvuxarbete som på förhand är godkända av handledare och de studerande får i så fall välja från den listan.... som sagt, det kan vara olika hur "gången" är - på olika komvux.
    Tänk gärna på:
    - om du sedan innan har godkänt betyg i Gymnasiearbete, kan du använda det betyget för att ta in i ditt Examensbevis från komvux;
    - om du har många kurser kvar att läsa innan du kommer uppfylla kraven för examensbevis från komvux, är det bäst att du läser de andra kurserna först och "sparar" komvuxarbete mot slutet av dina gymnasiala studier. Tanken är att man gör komvuxarbete som den sista kursen (eller i alla fall en av de sista kurserna) inom sina gymnasiestudier. (På "ungdomsgymnasiet" gör eleverna gymnasiearbete under årskurs 3, alltså under sista året på gymnasiet).