Neptune

    Jag går nuvarande på en linje och funderar på att avbryta. Jag har fått betyg men inte i allt och undrar om det är bättre att avbryta efter terminen är slut så att man får slutbetyg eller liknade så man kan använda det man fått godkänt på senare.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tror din fråga gäller en "linje" på universitetet (och inte ett program på gymnasiet eller en yrkeshögskoleutbildning eller en annan sort utbildning). Du skriver inte om du tar studiemedel (från CSN). Om du inte tar studiemedel, då blir det inga problem med CSN, oavsett när du hoppar av. Om du tar studiemedel, behöver du (om du kommer söka studiemedel igen, i framtiden) uppvisa tillräckliga studieresultat, annars får du avslag på din ansökan om studiemedel.
    Oavsett, så skadar det inte att samla på sig fler godkända högskolepoäng; om inte annat, så ser det bra ut i CV och kan imponera på arbetsgivare när du söker jobb. Mitt råd är att du försöker få godkända betyg i alla kurser som du har påbörjat. Om du vill hoppa av en utbildning, påbörja i så fall inga nya kurser inom den utbildningen.

    Studie- och yrkesvägledare